St. Maarten

St. Maartenin saari on eurooppalainen keidas keskellä Karibiaa. Saaren eteläpuoli on Hollannin (Sint Maarten) ja pohjoispuoli Ranskan (Saint Martin). Nämä kaksi puolta saaresta on hyvin erilaisia: hollannin puolelta löytyy saaren isoimmat turistihotellit ja meno on huomattavasti vilkkaampaa kuin ranskalaisella puolella. Ranskalaisella puolella on erinomainen ruokakulttuuri ja sieltä löytyy syrjäisempiä paratiisimaisia paikkoja nauttia elämästä.

Riippumatta kummalla puolella saarta on, niin yksi asia yhdistää saarelaisia. St. Maarten on erinomainen paikka purjehtimiselle ja monet eurooppalaisetkin tulevat saarelle purjehduslomalle. Vaikka et olisi ikinä itse purjehtinutkaan, niin St. Maartenilla on ainutlaatuinen mahdollisuus osallistua suoraan purjehduskilpailuun!

Marigot - saaren ranskanpuoleinen pääkaupunki.

Marigot – saaren ranskanpuoleinen pääkaupunki.

St. Maarten – purjehdusretki America’s Cupin voittajaveneellä

Moni veneilijä olisi enemmän kuin otettu, jos pääsisi purjehtimaan America’s Cupin voittajaveneellä. St. Maartenin hollantilaisen puolen pääkaupungissa Philipsburgissa se on mahdollista, vaikka et olisi koskaan purjehtinutkaan. 12 metre Challenge niminen yritys on hankkinut itselleen vuonna 1987 Dennis Connerin America’s Cupin voittaneen Star & Stripes 87:n sekä sille muutaman haastajaveneen. Yritys järjestää päivittäin kolmen tunnin mittaisia tapahtumia, missä osallistujat toimivat miehistön jäseninä purjehduskilpailussa. Ajatus tuntui sen verran houkuttavalta, että kävin varaamassa itselleni paikan tapahtumaan pari päivää aikaisemmin päiväkävelyn lomassa.

Kun joka aamu katseli veneiden lähtöä purjehduskisoihin, niin pakkohan se oli itsekin kokea.

Kun joka aamu katseli veneiden lähtöä purjehduskisoihin, niin pakkohan se oli itsekin kokea.

12 metre Challengen toimisto on Philipsburgin rantakadun toisessa päässä lähellä karibianristeilijöiden satamaa, joten suurin osa tapahtumaan osallistujista onkin risteilyvieraita. Kolme tuntia kestävän tapahtuman aikana osallistujat jaetaan eri veneisiin, jonka jälkeen jokaiselle “miehistön” jäsenelle annetaan oma tehtävä kilpailua varten. Tehtävät veneissä jakaa kapteeni sen mukaan, mitä kukin haluaa tehdä ja mikä on osallistujien fysiikka. Kun miehistö on saanut koulutuksensa, alkaa kilpailu toisia veneitä vastaan. Puolitoistatuntisen kisan aikana selviää, mikä miehistö on oppinut nopeimmin tehtävänsä ja tulee maalilinjalle ensimmäisenä.

Miehistön tehtävät jaettu ja koulutus menossa.

Miehistön tehtävät jaettu ja koulutus menossa.

Star & Stripes 87, America’s cupin voittajavene

Itse sain kunnian olla osallisena Stars & Stripes 87:n eli US-55 veneen miehistössä. Tämä America’s Cupin voittanut vene antoi meille henkisen etulyönnin kilpailua varten ja miehistö olikin varsin innoissaan alkavasta kilpalusta. Hieman osalla saattoi fiilistä laskea saaren yli pyyhkäisevä saderintama, sillä ajatuksissa kaikilla oli varmasti purjeveneilyä Karibian kirkkaan taivaan alla. Sää olikin kuitenkin täydellinen purjehduskilpailulle, sillä lähestyvä saderintama toi kovat tuulet Philipsburgin edustalle.

Veneeseen astuessa tiesi jo mitä tuleman pitää - vettä ja tuulta koko rahan edestä.

Veneeseen astuessa tiesi jo mitä tuleman pitää – vettä ja tuulta koko rahan edestä.

Tiedossa olikin jo ennen lähtöä, että on tulossa kovavauhtinen kilpailu. Siinä vaiheessa oli myös selvää, että miehistö kastuisi kilpailun aikana läpimäräksi. Kilpailua järjestäneen yrityksen puolelta meillä oli veneessä kaksi jäsentä, jotka olivatkin varustautuneet kisaan asianmukaisin varustein mm. vettä pitävine tuulitakkeineen. Suurin osa muusta miehistöstä sitten ei, ja moni olikin aivan läpimärkä kilpailun jälkeen. No Karibian lämpimässä ilmastossa se ei muuta kuin virkistänyt, joten sekin oli vain oma lisänsä purjehduskokemukseen.

Koulutus suoritettu, valmiina starttiin.

Koulutus suoritettu, valmiina starttiin.

Tänään muuten tullaan menemään kovaa…
-Star & Stripes 87:n kippari

Dennis Connerin kipparoima America's Cupin voittajavene Stars & Stripes 87

Dennis Connerin kipparoima America’s Cupin voittajavene Stars & Stripes 87

Star & Stripes vs. True North I

Tapahtuman aikana oppimme me maakravut myös sen, miten lähtö virallisesti purjehduskilpailussa tapahtuu. Tuomariveneestä heilautettiin lippua, jonka jälkeen miehistömme kellosta vastannut vanhempi eläkeläisrouva iski sekunttarin käyntiin. Siinä sitä yritettiin venettä parhaan mukaan taiteilla linjalle lähtölipun heilahduksen ajaksi parhaisiin asemiin, mutta toisin kävi. Jouduttiin tekemään väistö ja saman tien oltiin takaa-ajoasemassa.

Kilpailu kesti radalla kolme kierrosta, joten toiveikkaina ja omaan osaamiseen luottaen lähdettiin ottamaan vastustajana ollutta Kanadan True North ykköstä kiinni. Oli mielenkiintoista seurata, kuinka kahdella täysin erilaisella reitinvalinnalla oltiin ensimmäisessä käännöksessä lähes rinnakkain, mutta valitettavasti vasta lähes. Sama tahti jatkuikin, kunnes kolmannen kierroksen alkajaisiksi pääsimme käännöksessä edelle. Lieneekö True North valinnut paremman reitinvalinnan vai olimmeko jo purjehdustakit auki, mutta viimeisessä käännöksessä Kanadaa edustanut venekunta sujahti niukasti meidän ohitse. Viimeisellä suoranmitalle emme päässeet kuin vastustaja perän tasolle ja näin ollen jouduimme tunnustamaan toisen venekunnan paremmaksi.

True North I oli liian kova vastus.

True North I oli liian kova vastus.

Kaikesta huolimatta kovan sateen aiheuttamana miehistömme oli läpimärkä kilpailun jälkeen, mutta varsin onnellinen niukasta tappiosta huolimatta Kanadan True North ykköselle. Kilpailu oli kerrassaan mainio tapahtuma tutustua purjehtimisen lisäksi myös purjehduskilpailun sääntöihinkin. Paluumatkalla veneiden säilytyspaikalle nautimme vielä hetken aurinkoiseksi muuttuneesta aamupäivästä ja kaivoimme suojista esiin kamerat loppukuvia varten. Veneiden säilytyspaikalla siirryimme yhdysveneeseen, joka kuljetti meidät rantaan uusien miehistöjen aloittaessa omaa kilpailu-urakkaansa. 12 metre Challengen toimistolta oli mukava kävellä rantakadun toisessa päässä olevaan hotelliimme vaihtamaan kuiva vaatteet upeaa kokemusta rikkaampana.

Hymyileviä kasvoja tappiosta huolimatta.

Hymyileviä kasvoja tappiosta huolimatta.

Olut maistui paluumatkalla janonsammuttajana eli ei postausta ilman olutta.

Olut maistui paluumatkalla janonsammuttajana eli ei postausta ilman olutta.

Purjehdusterveisin,
-Kohteena maailma / Rami

Lisätietoja:

Lisää luettavaa:

Ilman muuta suositeltava tapahtuma St. Maartenilla!

Ilman muuta suositeltava tapahtuma St. Maartenilla!