Mannertenväliset lennot lasten kanssa

Perheen kanssa pidemmälle reissatessa loman onnistumisen kannalta mannertenväliset lennot lasten kanssa näyttelevät suurta osaa. Vai näytteleekö sittenkään? Itse sanoisin että ei, kun niihin on valmistauduttu oikealla tavalla. Pientenkin lasten kanssa kannattaa ilman muuta lähteä reissuun pidemmälle pitkiä lentoja sen kummemmin pelkäämättä.

Omien kokemusten mukaan pitkät lennot ovat aina raskaampia aikuiselle kuin lapselle. Lasten kanssa ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa lennoilla. Aikuisille lentojen raskaus johtuu usein siitä, että hereilläoloaika muodostuu usein pitkäksi. Vanhempien lasten kanssa yleensä pystyy itse jo nukkumaan koneessa, mutta pienten lasten kanssa se ei välttämättä aina onnistu. Lennon lisäksi hereillä joutuu olemaan sekä lähtö- että kohdepäässä, niin hereilläoloajan pituudeksi saattaa helposti tulla 24h mannertenvälisillä lennoilla.

Miten lento sujui Helsingistä San Juaniin sekä kolmivuotiaan että yhdeksänkuukautisen muksun kanssa. Siitä seuraavassa ja vinkit onnistuneeseen lentomatkailuun muksujen kanssa.

* Postaus on toteutettu yhteistyössä Finnairin kanssa.

Helsinki-New York-San Juan (Finnair/American Airlines)

Isyysloman vietto Karibialla oli ajankohtainen maaliskuussa ja kohteeksi lopulta valikoitui Puerto Rico & Karibian risteily. Kokonaiskustannusten kannalta järkevimmäksi vaihtoehdoksi muodostui Finnairin/American Airlinesin lennot Helsingistä New Yorkin kautta San Juaniin. Mikään ideaalitilanne ei ole Karibialle lentää välilaskulla USA:n kautta, mutta kokonaisuuden kannalta parempia vaihtoehtoja ei ollut olemassa. Välilaskusta lisää postauksen myöhäisemmässä vaiheessa.

Lentojen varaaminen

Lentäessä Finnairilla Helsingistä New Yorkiin koneesta löytyy pari vauvakopallista paikkaa keskipaikoilta riviltä 41. Kyseistä reittiä lentävässä konemallissa paikat koneessa menee 2-4-2, mutta rivin 41 kohdalla keskellä on vain kolme penkkiä. Näin ollen meidän perheelle oli erinomainen asia varata nämä 41 rivin kolme keskipenkkiä + samalla vauvakoppa perheen sylilapselle. Varasimme kyseisen rivin vauvakopalla kumpaankin suuntaan, joten Helsinki-San Juan välin pidemmillä lento-osuuksille oli vanhemmille samalla enemmän jalkatilaa käytössä.

Vauvakopan voi varata alle vuodenikäiselle ja alle yhdeksän kiloa painavalle lapselle. Penkkien edessä olevassa seinässä on kiinnikkeet kopalle, missä vauva voi nukkua lentojen aikana. Nousun, laskun ja turbulenssien ajaksi vauva tulee ottaa aikuisen syliin. Käytännössä vauvakoppaa kannattaa kuitenkin pitää jalkatilassa varsinkin isomman vauvan ollessa kyseessä, jolloin sen käyttö on paljon turvallisempaa. Samaten tällöin koppaa voisi pitää jopa “leikkialustana”, jos vauva osaa jo istua. Mikäli koppa on seinään kiinnitetty niin vauva ei saa siinä istua, koska pienikin äkillinen turbulenssi saattaisi pudottaa vauvan.

Vinkki: Varaa aina, jos mahdollista, pienten vauvojen kanssa vauvakoppa lennolle. Koneessa voi kysyä sellaista jalkatilaan, jos ei ole etukäteen saanut varatuksi sellaista.

Finnairin New Yorkin Airbus A330-300 koneissa  miinus on rivillä 41 se, että käsinojia ei saa nostettua ylös. Näin ollen perheemme ei voinut hyödyntää koko istuintilaa, mikä olisi helpottanut kolmivuotiaan nukkumista melkoisesti. Nämä vanhat koneet kuitenkin Finnair on korjaamassa uusilla koneilla, joita lentää jo usealla reitillä Aasian suuntaan.

Ennen lentoa

Helsinki-Vantaalle saapumiseen on erilaisia vaihtoehtoja tarjolla liityntälennoista julkisiin kulkuvälineisiin. Omalla autolla tullessa itse suosin aina parkkitalo P3:sta, josta pystyy kävelemään sisätiloissa lähtöportille saakka. Jos pienten muksujen kanssa reissatessa on matkassa paljon matkatavaraa, niin kannattaa toinen puolisko jättää niiden kanssa lähtöselvityksen luo ennen auton parkkiin vientiä.

Varmuuden vuoksi kannattaa aina ottaa valokuva siitä, mihin kerrokseen auton jätti parkkitalossa. Kokemusta on auton etsimisestä reissun jälkeen....

Varmuuden vuoksi kannattaa aina ottaa valokuva siitä, mihin kerrokseen auton jätti parkkitalossa. Kokemusta on auton etsimisestä reissun jälkeen….

Helsinki-Vantaalla lasten kanssa reissaaminen on helppoa. Kun check-in on etukäteen suoritettu internetissä, niin lentoasemalla jää ohjelmanumeroksi matkatavaroiden ja matkarattaiden jättäminen ruumaan lähtöselvityksessä. Lähes joka puolella muualla maailmaa matkarattaat voi viedä lentokoneen ovelle saakka, mutta Helsinki-Vantaalla ne joutuu jättämään erikoismatkatavarahihnalle. Tämä on kyllä varsin ikävää lapsiperheiden kannalta, mutta minkäs teet.

Finnairilta saa Helsinki-Vantaalta matkarattaille muovipussin. Se kannattaa säästää paluulentoa varten, sillä useimmilla kentillä sellaista ei saa.

Finnairilta saa Helsinki-Vantaalta matkarattaille muovipussin. Se kannattaa säästää paluulentoa varten, sillä useimmilla kentillä sellaista ei saa.

Matkatavaroiden jättämisen jälkeen vuorossa on turvatarkastus. Turvatarkastuksessa on oma lasten kanssa matkustavien linja, missä virkailijana olikin varsin aurinkoinen nuorempi neito. Palveluasenne oli sen verran erinomaista, että ei olisi uskonut Suomessa olevansakaan.

Turvatarkastus niin Suomessa, mutta varsinkin isoilla kentillä ulkomailla, on lasten kanssa reissatessa reissun stressaavin osuus. Usein muualla päin maailmaa ei ole erikseen lapsille suunnattuja turvatarkastuslinjoja, joten käsimatkatavarat kannattaa olla järkevästi pakattu. Itse olen yleensä irrottanut vyön ja tyhjentänyt kaikki taskut jo käsimatkatavaralaukkuun ennen varsinaista turvatarkastusta. Siinä on muksujen (ja muualla kuin Helsingissä matkarattaiden) kanssa ihan tarpeeksi säätämistä ilmankin, että joutuu omien kuteiden ja irtotavaroiden kanssa työstämään ylimääräistä. Kuitenkin läppärit ja nesteet ovat laukusta otettava erikseen hihnalle + kaikki lastenruuat. Näin ollen etukäteen pakkaamisen järkevyys näyttelee suurta osaa varsinkin turvatarkastuksessa. Sama sitten jatkuu itse koneessa, kun erinäköisiä asioita tarvitaan matkatavaroista lennon aikana.

Vinkki: Heti turvatarkastuksen jälkeen kannattaa yrittää etsiä itselleen pienet laukkujen kuljetuskärryt, niin lasten kuljettaminen lentoterminaalin ei Schengen-alueelle lähtevien lentojen portille helpottuu huomattavasti.

Lapsille on oma turvatarkastuslinja Helsinki-Vantaalla.

Lapsille on oma turvatarkastuslinja Helsinki-Vantaalla.

Lennon varaamisen yhteydessä voi varata Finnairin Loungeen sisäänpääsyliput, mikäli ei omista tai halua käyttää jotain muuta kautta Loungea. Itse menimme lähtöporttia lähellä olevaan Finnairin Loungeen, jotta saimme rauhassa valmistautua lasten kanssa lennolle. Lounge onkin mukavan rauhallinen paikka syödä pientä välipalaa, syöttää muksut ja vaihtaa tarvittaessa kuivat vaipat lentoa varten. Loungessa on myös pieni leikkihuone lapsille.

Finnair non-Schengen lounge, Helsinki-Vantaa.

Finnair non-Schengen lounge, Helsinki-Vantaa.

Mitä sitten lennolla puuhattiin

Ensimmäiseksi on todettava se, että sekä Finnairin meno- että paluulennolla lentoemäntien vastaanotto vauvakoppapaikoille oli erittäin lämmin. Vaikka lentoemännillä on pieni aika saada matkustamo valmiiksi, niin heillä löytyi hetki aikaa jutella lennon pienempien matkustajien kanssa.

Koneeseen on kiva tulla, kun lapsimatkustajat otetaan lämmöllä vastaan.

Koneeseen on kiva tulla, kun lapsimatkustajat otetaan lämmöllä vastaan.

Finnairin lennoilla lennettäessä on se etu, että viihdejärjestelmästä löytyy muksuille suomenkielistä ohjelmaa katsottavaksi lennon aikana. Toki meillä oli myös ladattu Viaplayn kautta täppäriin valmiiksi kolmivuotiaan Emman suosikkiohjelmia. Lisäksi Emman kanssa välillä pelattiin muistipeliä ja välillä piirreltiin, tuli siinä hänellä pienet päiväunetkin nukuttua.

Seikkailija Emma ja Seikkalija Dora.

Seikkailija Emma ja Seikkalija Dora.

Muistipeliäkin mahtui muutamalla kortilla pelaamaan.

Muistipeliäkin mahtui muutamalla kortilla pelaamaan.

Yhdeksänkuukautinen Elmeri ihmetteli maailman menoa välillä meidän sylissä, mutta suurimman osan ajasta kopassa pötkötellen. Ruokailut koneessa sujuu huomattavasti helpommin, kun ei tarvitse pitää vauvaa sylissä. Päiväunetkin kopassa tuli nukuttua, joten vauvakoppa palveli meidän tarpeita enemmän kuin hyvin.

Finnairilta muksut sai mukavat kirjat, joista riitti iloa lennoilla ja perillä Karibialla.

Finnairilta muksut sai mukavat kirjat, joista riitti iloa lennoilla ja perillä Karibialla.

Ruokailu on huomattavasti helpompaa vauvakopan kanssa, kunhan muistaa olla kaatamatta ruokajuomia muksun päälle.

Ruokailu on huomattavasti helpompaa vauvakopan kanssa, kunhan muistaa olla kaatamatta ruokajuomia muksun päälle.

Vauvakoppa on ehdoton pitkille lennoille pienten vauvojen kanssa.

Vauvakoppa on ehdoton pitkille lennoille pienten vauvojen kanssa.

Välilasku New Yorkissa

Ainoa miinus oli se, että emme olisi halunneet tehdä välilaskua Yhdysvalloissa. Koska lopullinen kohteemme sijaitsi Yhdysvalloissa, pitää USA:n maahantulo & tullitarkastukset tehdä sillä lentokentällä, missä maahan saavutaan. Näin ollen matkalaukut eivät lennä suoraan kohteeseen, vaan ne on otettava välilaskun ajaksi haltuun, tullattava ja laitettava uudelleen jatkolennolle ruumaan.

Ensiksi jonotetaan maahantulotarkastukseen, joka kestää yleensä puolesta tunnista huonoimmillaan pariin tuntiin. Mitään erillisiä lapsijonoja tai muitakaan etuoikeuksia lapsiperheille ei ole JFK:lla,  mutta parinkymmenen minuutin jonottamisen jälkeen kuitenkin meidät otettiin parin muun lapsiperheen kanssa jonosta suoraan tarkastusluukulle. Tämä oli varsin mukavaa, sillä Elmerin kanniskelu alkaa käydä voimille pelkästään jo ilman käsimatkatavaroitakin. Sanoisin, että tällä toimenpiteellä voitimme ainakin toiset kaksikymmentä minuuttia, ellei enemmänkin.

Maahantulotarkastuksen jälkeen on vuorossa matkalaukkujen ottaminen ja tullin läpi käveleminen. Olimme ilmoittaneet tullilomakkeella, että meillä on vauvanruokaa mukana. Tullivirkailija ilmoitti small-talkin sävyttämänä, että tervetuloa maahan ja jatkakaa matkaa.

Vinkki: Ilmoita tullauslomakkeessa, että sinulla on vauvanruokaa matkassa mukana. Pääset varmasti helpommalla kuin siinä tapauksessa, että et sitä ole ilmoittanut ja pistotarkastuksessa sitä sinulta löytyy.

Tullin jälkeen matkalaukut jätetään ENNEN terminaaliin astumista jatkolentojen laukkuhihnalle. Pyysimme saada viedä matkarattaat portille saakka ja virkailija sitä selvittikin kymmenisen minuuttia. Lopulta se onnistui, niin saimme viedä matkarattaat perille saakka. Tämä oli mieletön etu, sillä edessä oli uusi turvatarkastus käsimatkatavaroiden kanssa.

Turvatarkastusjonossa kierrellessä meni taas oma aikansa. Joten matkarattaat olivat oikein mukavat, kun nukkuvia muksuja ei tarvinnut kantaa sylissään. Turvatarkastuksen jälkeen menimme katsastamaan lähtöportin ja aikaa oli lennon laskeutumisesta kulunut tasan kaksi tuntia.

Vinkki: Mikäli sinulla on alle kahden tunnin jatkolentoyhteys, niin yritä saada pikapassi heti koneen laskeutumisen jälkeen. One Worldin asiakkaille sellaiset olisikin annettu suoraan jo heti koneesta ulos tultaessa.

Meillä oli kaiken kaikkiaan vaihtoaikaa kolme ja puoli tuntia, joten ehdimme syömään rauhassa kentällä. Tämä oli sinänsä hyvä asia, sillä jatkolennolle meillä oli normaalit kolme istumapaikkaa + vauvan sylipaikka. Koska lentolippuun ei tälle välille ruokaa kuulunut, niin mieluummin söimme rauhassa ravintolassa kentällä kuin ahtaasti koneessa lisämaksusta ruokaillen muksu sylissä.

Vinkki: Yhdysvalloista poistuttaessa välilaskuilla matkatavarat jatkavat normaalisti suoraan kotimaahan.

Jatkolento New York – San Juan

Sen verran perheemme oli matkustuksesta väsyneitä, että kaikki nukahtivat heti koneen noustua ilmaan jatkolennolla. Lapsilla olikin Suomen aikaan jo iltaunien aika ja itse halusin kerätä voimia neljän tunnin lennon jälkeen odottavaa autoilua varten. Suurin osa lennosta kului kaikilla nukkuessa. Elmeri saikin nauttia unista molempien vanhempien sylissä, kun vauvakoppaa tälle lennolle ei ollut tarjolla. Kolmevuotias Emma pystyi nukkumaan lähes poikittaisasennossa, kun nostimme kaikki käsinojat kokonaan ylös.

Lentoaikataulut suosivat menolennoilla, sillä niin lapset kuin aikuisetkin pääsivät helposti seitsemän tunnin aikaerosta huolimatta ilman isompia jetlageja paikalliseen aikaan. Tietysti länteen päin mennessä aikaerojen kanssa on helpompaa muutenkin.

Paluulennolla Suomeen yöunet New York – Helsinki välillä jää lyhyeksi, kun lento New Yorkista lähtee aamuillasta ja lento on kohtalaisen lyhyt kestoltaan. Kun perillä ollaan aikaisin aamulla Suomen aikaan, niin varsinkin lapsilla saattavat olla jetlag ja aikaeron kurominen viikonkin kestävä operaatio. Tätä ei tietysti helpottanut meillä muutaman päivän kotona olon jälkeen kesäaikaan siirtyminen, mikä toi yhden tunnin lisää kurottavaksi. Kaiken kaikkiaan sanoisinkin, että pienten lasten kanssa reissatessa mannertenvälisten lentojen hankalin osuus on jetlag itään päin lentäessä.

Menomatkalla oli aikaa JFK:lla ruokailuun ja takaisin tullessa IPA-oluelle & Piltille.

Menomatkalla oli aikaa JFK:lla ruokailuun ja takaisin tullessa IPA-oluelle & Piltille.

Finnair & American Airlines - One Worldin toimiva yhdistelmä Suomesta Karibialle.

Finnair & American Airlines – One Worldin toimiva yhdistelmä Suomesta Karibialle.

Yhteenveto lentojen onnistumisesta:

Joku voi sanoa, että vanhempien pitää olla nukkunut hyvät yöunet ennen reissua. Toinen voi korostaa sitä, että syö ja juo lentojen aikana terveellisesti. Itse olen sitä mieltä, että kyse on pelkästään asenteesta. Puoliso voi lisätä tähän, että on pakannut tarvittavat asiat käsimatkatavaroihin mukaan.

Vinkki: Pakkaa tarvittavat välineet lennoille mukaan ja ennen kaikkea aikuisille oikea asenne matkustamiseen.

Lasten kanssa lentäminen on mukavaa puuhaa. Mikäli vanhemmat alkavat stressata mitä pienimmistäkin asioista matkan aikana, niin kyllä lastenkin kanssa lentämisestä voi vaikeaa saada. Hyvällä asenteella vanhemmat voivat paikata vaikka sen, että on unohtunut joku alkujaan oleellinen matkatavara pakkaamatta. Oikeilla tavaroillakaan, pitkillä yöunilla tai pelkällä veden juomisella ei paikata huonoa asennetta. Lapset kyllä vaistoavat sen, onko aikuisilla asenne kunnossa. Mikäli on, niin he viihtyvät lennoilla oikein hyvin!

-Kohteena maailma / Rami

P.S. Tässä postauksessa en ottanut kantaa siihen, mitä muuta mannerten välisille lennoille tarvitaan muuta mukaan kuin vanhemmille asennetta. Meidän perheessä viihdyttäminen ja matkalla tarvittavat tietotekniset vekottimet on minun vastuulla, puolisolla on päävastuu muusta. Näytin hänelle Rimman ja Lauran listan, mitä pakata vauvan kanssa lennoille mukaan -> hän komppasi listaa, vastaa kuulemma “meidän listaa”.

Vinkki: Mannertenvälisille lennoille varaa riittävästi ruokaa vauvalle mukaan. Koskaan ei tiedä, kuinka paljon koneet voivat myöhästyä ja miten jatkolennot aikataulutetaan. Näin ollen käsimatkavaroissa on oltava riittävästi vauvanruokaa matkassa lentojen myöhästyessäkin.

P.S.2 Twitterin #matkachatissa aiheena maanantaina 25.4.2016  “Matkalla lasten kanssa“. Olen siinä apulaisjuontajana kertomassa matkustamisesta lasten kanssa maailmalla. Tule kuuntelemaan minun ja muiden osallistujien vinkit lasten kanssa reissaamiseen!

* Postaus on toteutettu yhteistyössä Finnairin kanssa.

Finnair

 

Ainoat miinukset Finnairin Helsinki New York välillä liittyi kylmyyteen. 41 rivin paikat olivat yhtä kylmät kuin Islanti maaliskuussa. Yleensähän koneessa on kuuma, joten viltit olivat käytössä aikuisilla. Toinen ikävä asia oli se, että vauvankoppapaikkoja ei ole ikkunapenkeille. Näin ollen Islannista ei päässyt nauttimaan kuin pikaisesti naapurin penkiltä. Kokonaisuutena kuitenkin lennot olivat yhtä aurinkoiset kuin sää Islannissa.

Ainoat miinukset Finnairin Helsinki New York välillä liittyi kylmyyteen. 41 rivin paikat olivat yhtä kylmät kuin Islanti maaliskuussa. Yleensähän koneessa on kuuma, joten viltit olivat käytössä aikuisilla. Toinen ikävä asia oli se, että vauvankoppapaikkoja ei ole ikkunapenkeille. Näin ollen Islannista ei päässyt nauttimaan kuin pikaisesti naapurin penkiltä. Kokonaisuutena kuitenkin lennot olivat yhtä aurinkoiset kuin sää Islannissa.