Karibian risteilyn mielikuvia

Viime aikoina monet juttuni ovat koskeneet Karibiaa, mutta itse Karibian risteilystä en ole vielä kirjoittanut mitään.  Karibian risteilyn varaaminen oli suunniteltu osaksi isyysloman viettoa Karibialla, mutta sitä ennen piti murtaa muutama mielikuva.

Itseä on Karibian risteily kiehtonut jo pidemmän aikaa. Varsinaisesti se tuli ajankohtaiseksi reissuideaksi pari vuotta takaperin, kun edellisellä isyyslomalla Karibialla kolmen hotellin edestä risteilijät menivät päivittäin ohitse. Puolison mielestä Karibian risteilyllä eivät käy kuin eläkeläiset, mutta mielikuva alkoi murtua risteilyvieraita päivittäin seurattua. Risteilyvieraiden ikä näytti olevan aivan laidasta laitaan keski-iän ollessa neljänkymmenen kohdalla. Vaikka suurin osa risteilijöistä lähtee Floridasta, niin risteilyvieraiden joukossa näytti olevan porukkaa aivan kaikkialta maailmasta.

Kotiin palattua aloin tutkia hieman risteilyn hintoja, jotka olivatkin omasta mielestäni yllättävänkin edullisia. Kerran elämässä toteutettava unelmaristeily tuntui hintansa puolesta sellaiselta, että ei ihme, että monet käyvätkin usein risteilyllä. Risteilyjen hinnat olivat aika samalla tasolla kuin reissuissa käyttämiemme hotellien hinnat, joten taloudellisesti risteily onkin varsin kustannustehokas tapa nähdä useampi paikka kerralla. Samoin risteilyä puolsi se, että se on varsin turvallinen vaihtoehto tutustua lasten kanssa eri kohteisiin. Hyvin nopeasti tuli huomattua myös se, että risteilylaivojen ohjelmatarjonta ja palvelut olivat niin laajoja, että niitä ei kannata edes Ruotsinlaivoihin verrata.

Karibian risteilyn valinta

Karibian risteilyjen vaihtoehtojen määrä on todella monipuolinen. Tarjolla on lukuisia eri varustamoja, laivoja, reittejä sekä lähtösatamia. Meille ykkösvaihtoehtona oli se, että risteily alkaa Karibialta. Tämä pudottikin jo suurimman osan vaihtoehdoista pois.

Karibian alueen satamista risteilee muutama varustamo ja meille parhaaksi lähtösatamaksi muodostui Puerto Ricon San Juan. Näin ollen päätimme viettää isyysloman siten, että olemme ensiksi viikon Puerto Ricossa ja sen jälkeen lähdemme risteilylle. Risteilyn jälkeen olimme vielä muutaman päivän Puerto Ricossa ennen kotiinpaluuta. Koska matkaseurueeseemme kuului puolison lisäksi kaksi nuorimmaista muksua eli kolmevuotias tytär ja yhdeksän kuukautinen juniori, niin Royal Caribbean sopi meille erinomaisesti lapsiystävällisenä vaihtoehtona.

San Juanista liikennöi kaksi Royal Caribbeanin alusta: Adventure of the Seas ja Jewel of the Seas. Adventure on hieman paremmin varusteltu ja lapsiperheille enemmän suunnattu, joten valinta oli siinä mielessä laivan osalta helppo. Sattumoisin tämä Adventure of the Seas oli se risteilyalus, josta olikin parhaat valokuvat jo Curacaon hotellimme uima-altaalta (kansikuva).

Adventure of the Seas liikennöi keväällä pääasiassa kahta eri reittiä ja molempien satamakohteet olivat erittäin mielenkiintoisia. Lopulta meille sopi parhaiten risteilyn lähtöpäiväksi 12.3.2016, joten reitti piti sisällään seuraavat satamat: St. Croix, St. Kitts, St. Maarten, Martinique ja Barbados. Lisäksi viimeinen päivä oli ns. meripäivä.

Adventure of the Seas St. Croixilla.

Adventure of the Seas St. Croixilla.

Karibian risteilyn varaaminen

Matkan varaus risteilytoimiston kautta

We Love Cruises on suomalainen risteilytoimisto, joka hoitaa Royal Caribbeanin, Celebrity Cruisesin ja Azamara Club Cruisesin varauksia. Itsellä niin kuin varmasti monella muullakin on sellainen mielikuva, että risteilytoimiston käyttäminen lisäisi matkan hintaa. Näin ei käytännössä ole vaan asia saattaa olla jopa päinvastoin. We Love Cruisesilla on usein nimittäin sellaisia omia tarjouksia, joita ei saa suoraan Royal Caribbeanin sivuilta risteilyä itse varatessa. Mitään palvelumaksua We Love Cruises ei asiakkailtaan peri ja palvelu on suomenkielistä.

Käytännössä varausprosessi We Love Cruisesin kanssa meni siten, että ilmoitimme heille mille laivalle, milloin ja mihinkä hyttiluokkaan haluamme. He tekivät meidän puolesta alustavan varauksen, jonka sitten hyväksyimme. Henkilökohtainen virkailija tiesi heti, mikä hytti kannattaa varata tarjolla olevista vaihtoehdoista (risteilyä varatessa varataan suoraan aina myös tietty hytti, ei pelkästään hyttiluokka). Olimme laivalla tästä varsin tyytyväisiä, sillä meillä oli hytti todella rauhallisessa kohdassa. Esimerkiksi parvekkeellista hyttiä varatessa risteilytoimistolla on tieto, missä hyteissä aurinko voi jäädä toisen hytin katveeseen. Näin ollen he tietävät varata parhaat mahdolliset hytit saatavilla olevista vaihtoehdoista.

Risteilyä varatessa varattiin samalla myös ruokailuaika kolmesta vaihtoehdosta (klo 18:00, klo 20:30 ja MYTIME), milloin laivalla haluaa illallisen päivittäin syödä. Vaikka varaushetkellä kolme kuukautta ennen reissua emme saaneet varattua MYTIME aikaa, niin saimme sen myöhemmin. Henkilökohtainen virkailija totesi heti, että se ei tule olemaan ongelma. MYTIME aika on käytännössä sellainen, että voit mennä illalliselle silloin kuin seurueellesi sopii. Ilman muuta paras vaihtoehto ainakin minusta!

We Love Cruisesin kautta voi halutessaan varata risteilyn lisäksi myös lennot ja hotellit lähtösataman kohteessa.

Etukäteisinformaatiota

We Love Cruises lähetti etukäteen neljäkymmentä sivuisen suomenkielisen opaskirjan, jonka avulla oli helppo valmistautua risteilylle. Muutaman kerran, kun itsellä tuli kysyttävää risteilyn suhteen, sain vastauksen todella nopeasti sähköpostitse. Kaiken kaikkiaan erinomaista palvelua, joka kuului risteilyn hintaan.

Perinteiset matkaoppaat kohdesatamia varten ja itse risteilyä varten We Love Cruisesin Hyvä tietää risteilystä -opas matkalle mukaan.

Perinteiset matkaoppaat kohdesatamia varten ja itse risteilyä varten We Love Cruisesin Hyvä tietää risteilystä -opas matkalle mukaan.

Lähtöselvitys

Siinä vaiheessa, kun risteily on ajankohtainen, tarvitsee etukäteen täyttää internetissä matkustajatiedot eli SetSailPass ja se tulee tulostaa mukaan. Samalla ilmoitetaan luottokorttitiedot, mitä käytetään lopullisena maksukorttina laivalla. Perheen matkustaessa voi kaikille ilmoittaa saman luottokortin maksukortiksi. Käytännössä laivalla ei käytetä käteistä ollenkaan, vaan hyttiavaimet toimivat niin maksukorttina kuin risteilypassina reissun ajan.

Huomioitavaa on myös se, että jokaisen matkustajan tulee tulostaa etukäteen matkalaukkuihin laitettavat tunnistetiedot. Niissä on ilmoitettu asiakkaan nimi sekä hytinnumero, jotta laukut osataan toimittaa oikeiden hyttien eteen. Eli laivalle mentäessä vain käsimatkatavarat kannetaan itse laivaan, isommat laukut jätetään niille varattuun pisteeseen. Kun matkatavarat on jätetty, niin sen jälkeen jonotetaan vielä erikseen varsinaiseen lähtöselvitykseen. Lähtöselvityksessä annettaan jokaiselle SeaPASSit, joita sitten tulee kuljettaa koko reissun ajan mukanaan. Kaiken kaikkiaan satamaan tulon jälkeen olimme kolmessa vartissa laivan sisällä eli homma toimi varsin tehokkaasti.

Ensiksi jonotettiin matkatavaroiden jättöpaikkaan ja sen jälkeen varsinaiseen lähtöselvitykseen.

Ensiksi jonotettiin matkatavaroiden jättöpaikkaan ja sen jälkeen varsinaiseen lähtöselvitykseen.

Laivalle meno

Vaikka risteily lähti San Juanista vasta klo 20:30, niin laivan check-in alkoi jo klo 12. Kun laivalle pääsee sisään, niin laivan kaikki palvelut ovat jo käytettävissä. Hytit sai itselleen klo 14, joten kävimme lounaalla ennen hyttiin menoa. Laukut toimitetaan hieman myöhemmin, joten käsimatkatavaroihin kannattaa pakata uikkarit ym. itselle oleelliset varusteet ensimmäisten tuntien ajaksi.

Uima-altaat olivat heti käytettävissä laivaan saavuttua.

Uima-altaat olivat heti käytettävissä laivaan saavuttua.

Puoli kuudelta oli sitten pelastautumisharjoitus, joka on pakollinen kaikilla pidemmillä risteilyillä. Eli jokainen risteilyvieras menee oman pelastusasemansa kohdalle kannelle ja kaikki vieraat lasketaan. Tässä operaatiossa kului kaiken kaikkiaan puolisen tuntia eli tähän on henkisesti hyvä jo etukäteen varautua.

Puoli kuudelta oli ohjelmassa pelastautumisharjoitus.

Puoli kuudelta oli ohjelmassa pelastautumisharjoitus.

Tältä pelastusasemalla näytti eli kaikki olivat löytäneet oman asemansa.

Tältä pelastusasemalla näytti eli kaikki olivat löytäneet oman asemansa.

Lopulta laiva lähti liikenteeseen 20:30, tosin eipä sitä muusta huomannut kuin hetken päästä pienestä merenkäynnistä. Laivan palvelut olivat käytössä jo laivalle saapumisesta lähtien, joten oli aika nauttia risteilypäivän lopusta ohjelmasta.

Illan pimentyessä oli aika jättää San Juan taakse uusien seikkailujen odottaessa.

Illan pimentyessä oli aika jättää San Juan taakse uusien seikkailujen odottaessa.

Nukutun yön jälkeen olikin sitten vuorossa ensimmäinen satamapysähdys. Satamapysähdyksistä ja itse laivan aktiviteeteistä lisää tulevissa postauksissa. Samoin siitä, millaista oli risteily pienten lasten kanssa ja miltä laivan komentosillalla näytti. Tervetuloa virtuaaliristeilylle mukaan!

Risteilyterveisin,
-Kohteena maailma / Rami

*Postaus on toteutettu yhteistyössä Royal Caribbeanin ja We Love Cruisesin kanssa.