Kierros Karibian risteilijän komentosillalla

Kävin tapaamassa laivan päällystöä Adventures of the Seas -aluksen kommentosillalla Martiniquella sijaitsevassa Fort-De-Francen satamassa. Mikäli sinulle ikinä tulee mahdollisuus päästä tekemään kierros Karibian risteilijän komentosillalla, omien kokemusten mukaan kannattaa se käyttää välittömästi hyväksi. Matkabloggaajan hyviin puoliin kuuluu se, että joskus tarjoutuu kivoja mahdollisuuksia tutustua paikkoihin mihin on muuten vaikea päästä.

*Postaus on toteutettu yhteistyössä Royal Caribbeanin ja We Love Cruisesin kanssa.

Komentosilta - mielenkiintoinen tutustumiskohde risteilijällä.

Komentosilta – mielenkiintoinen tutustumiskohde risteilijällä.

Royal Caribbean – Adventure of the Seas

Oman risteilyn aikana piti olla suomalainen kapteeni, mutta hän oli vaihtanut hetki ennen risteilyä toiselle Royal Caribbeanin alukselle. Itse sainkin kuulla vasta laivalla, että laivan uudelle amerikkalaiselle kapteenille Tomas Bustolle sopii tapaaminen pienen haastattelutuokion kanssa. Alun perin tapaaminen piti olla jo heti risteilyn toisena päivänä, mutta silloin itsellä oli jo sovittuna St. Kittsin saarikierros. Onneksi kapteenille sopi tapaaminen pari päivää myöhemminkin, joten Martiniquen saarikierros vaihtui käyntiin laivan komentosillalla. Itse asiassa olimme jopa tyytyväisiä tähän, sillä jatkuva uusiin paikkoihin tutustuminen alkoikin käydä jo voimille useampana peräkkäisenä päivänä.

Komentosillalle pääsee laivan henkilökuntaan kuulumattomat ainoastaan satama-aikoina, joten vierailu oli järjestetty puoli kahdeksitoista aamupäivällä. Komentosillalle meneminen ei ole mikään yksinkertainen juttu, vaan itselle oli vierailun isäntänä laivan Group Coordinator Juan Pablo. Hänen kanssaan oltiin nähtykin jo pari kertaa aiemmin sopiessamme vierailun käytännön järjestelyistä. Komentosillalle ei oikeastaan saanut ottaa mitään muuta mukaan kuin kännykän, kameran ja muistiinpanovälineet eli edes kameralaukkua ei saanut olla matkassa.

Komentosillan lähestyessä, ryhmään liittyi vielä turvallisuudesta vastaavaa henkilö, joka tarkasti ensiksi minut metallinpaljastimella. Tämän jälkeen hän seurasi muutaman metrin päässä koko vierailun ajan tarkkaavaisena, mutta välillä rennosti mukana jutustellen.

Ensimmäinen yllätys itselle oli komentosillalle meno, sillä sinne mentiin suoraan hyttikäytävästä kapteenin hytin ohitse. Toki ei komentosillan ovesta mennä kuin sopivilla avaimilla, mutta tuntui jotenkin hassulta, että samalla käytävällä oli risteilyvieraiden hyttejä. Oli miten oli, oven takana aukesikin laaja alue, mistä laivaa johdetaan 24 h vuorokaudessa.

Komentosillan esittelystä vastasi perämies Hrvoje Domitrovic ja vierailun järjesti ryhmien koordinaattori Juan Pablo.

Komentosillan esittelystä vastasi perämies Hrvoje Domitrovic ja vierailun järjesti ryhmien koordinaattori Juan Pablo.

Päällystö työn touhussa

Laivan komentoketjussa marssijärjestys on selvä. Heti päästyämme komentosillalle, ryhmäkoordinaattori ja turvallisuusmies jäivät takavasemmalle laivan ensimmäisen upseerin (perämies) vastatessa vierailustani. Itse yllätyin, kuinka kiire päällystöllä oli satamassaoloaikana hoitaessa omia tehtäviään. Laivan 1st Officer, kroatialainen Hrvoje Domitrovic, joutui alkuun neljä viisi kertaa lopettamaan komentosillan esittelyn kesken, sillä hälytykset ja puhelimeen meno keskeytti tapahtuman monta kertaa peräjälkeen. Sen jälkeen hälytykset loppuivat, kun hieman komentavalla äänellä hän kysyi, kuka polttaa tupakkaa hälytyksen aiheuttamassa paikassa. Oli tupakanpolttajia tai ei, niin hälytykset loppuivat siihen ja loppuajan haastattelu jatkui ilman keskeytyksiä. Samalla tuli minulle esiteltyä hyvin se, että tulipalo on vaarallisin asia, mitä risteilijällä voi tapahtua.

Vierailun ilmapiiri oli mukavan rento, sillä hieman etukäteen olin pelännyt miten matkabloggaajaan suhtaudutaan komentosillalla. Päällystö otti minut kuitenkin hyvin vastaan ja kertoivat paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia heidän työstään ja risteilijän ohjaamisesta. Yllätykseksi laivassa ei ole todellakaan mikään iso ruori (no en nyt mitään purjelaivan ruoria odottanutkaan) vaan lähinnä sellainen Playstationin autopelien kokoinen ratti. Itse merellä mennään vielä pienemmällä joystickilla, joten mielikuvat murtuivat toisensa perään. Samalla selvisi myös se, mitenkä risteilijät ohjataan satamalaituriin ja sieltä pois. Enää ei tarvitse miettiä sitä, miksi komentosilta on huomattavasti leveämpi kuin itse laiva. Satamaan kiinnittäytyminen ja sieltä lähtö toteutetaan komentosillan sivuissa olevilla ohjainpisteillä.

Päällystö työn touhussa - puhelu nro 1.

Päällystö työn touhussa – puhelu nro 1.

Risteilyaluksen paikoista pyhin eli ruori, jos unohdetaan kappeli pois laskuista.

Risteilyaluksen paikoista pyhin eli ruori, jos unohdetaan kappeli pois laskuista.

Isoa risteilijää ohjataan merellä pienellä joystickilla näyttää Hrvoje Domitrovic.

Isoa risteilijää ohjataan merellä pienellä joystickilla näyttää Hrvoje Domitrovic.

Laiva ohjataan laituriin ja sieltä pois komentosillan sivuista, jotka ovat selvästi yli laivan reunan.

Laiva ohjataan laituriin ja sieltä pois komentosillan sivuista, jotka ovat selvästi yli laivan reunan.

Puhelu nro 5... Turvallisuusmies tarkkaillee taustalla.

Puhelu nro 5… Turvallisuusmies tarkkaillee taustalla.

Luotsien tehtävä

Ennen satamia, yleensä 1-2 mailia ennen, luotsit tulevat pienellä veneellä laivaan ja seuraavat tapahtumia komentosillalta. Käytännössä heidän rooli on juoda kahvit samalla kun päällystö ohjaa risteilijän satamaan. Vastuu on laiva kapteenilla, luotsit ovat vain apuna paikallistuntemuksella. Ainoa paikka maailmassa missä luotsit on vastuussa aluksesta on muuten Panaman kanava.

Adventure of the Seas aluksesta vastaa aina kapteeni Tomas Busto, koska Panaman kanava ei kuulu reiteille.

Adventure of the Seas aluksesta vastaa aina kapteeni Tomas Busto, koska Panama ei kuulu reiteille.

Komentosilta aina miehitetty

Päivällä on vähintään yksi laivan päällystöstä komentosillalla ja yöaikaan kaksi. Laivan tullessa satamiin ja sieltä lähtiessä on yleensä 4-5 päällystön jäsentä työn touhussa. Vaikka laivan tutkajärjestelmä ja ohjaus on täysin automatisoitu, niin yhden tehtävä päällystöstä on seurata perinteisesti kiikarilla mitä edessäpäin näkyy. Mitään ei jätetä sattuman varaan vaan kaikki mahdollisesti seurantakeinot ovat käytössä.

Päiväaikaan komentosillalta johdetaan laivan muita rutiineja. Monitoreja valvontakameroineen on moneen lähtöön sekä paloturvallisuus ovien taulut ym. löytyvät komentosillalta. Kauniilla säällä maisematkin isoista ruuduista ovat varsin mukavat, joskin oman vierailun loppupuolella sade alkoi haittamaan näkyvyyttä.

Laivan kapteeni Tomas Busto kertoikin omista työvuoroistaan ja totesi sateen alkaessa, että päivän parin tunnin tauon ajan kaupungilla käynti saa jäädä väliin. Itse en varsin mielenkiintoisen ja opettavaisen kierroksen jälkeen kuitenkaan malttanut olla Fort-de-Franceen tutustumatta, vaan sadetta uhmaten menimme muutamaksi tunniksi vielä kaupungille.

Erinäköisiä monitoreja on paljon, mm. merikartoille.

Erinäköisiä monitoreja on paljon, mm. merikartoille.

Laivan turvallisuuden kannalta oleellisia tauluja.

Laivan turvallisuuden kannalta oleellisia tauluja.

Maisemissa ei valittamista.

Maisemissa ei valittamista.

Miten komentosillalle pääsee

Mikäli sinun mieli tekee itse komentosillalle, niin risteilyvierailla on mahdollisuus osallistua All Access Tourille. Silloin näkee paljon muitakin mielenkiintoisia paikkoja komentosillan lisäksi, mutta se on aika kallista lystiä (150-200 USD).

Komentosilta on mahdollista nähdä ilmaiseksikin ainakin Adventure of the Seas risteilyaluksella. Kannella numero 11 löytyy ikkunarivistö, minkä takaa voi kuka tahansa seurata komentosillan työskentelyä aina laivan saapuessa satamaan ja sieltä lähtiessä pois. Se olikin mielenkiintoista, sillä kävimme itse katsastamassa Barbadoksen satamasta lähdön tällä tavalla.

Varusteet, kun olisi toiset, menisin kapteenista kuin väärä raha. Takana näkyy ikkunarivistö, mistä voi seurata komentosillan toimintaa.

Varusteet, kun olisi toiset, menisin kapteenista kuin väärä raha. Takana näkyy ikkunarivistö, mistä voi seurata komentosillan toimintaa.

Komentosillalle näkymät Barbadoksen satamasta lähdettyä.

Komentosillalle näkymät Barbadoksen satamasta lähdettyä.

Risteilyterveisin,
Kohteena maailma / Rami

*Postaus on toteutettu yhteistyössä Royal Caribbeanin ja We Love Cruisesin kanssa.