Tallink Megastar yhdistää pika-alukset ja laivat
Tallink Siljan uusi 230 miljoonaa euroa maksanut pika-alus aloittaa Helsinki-Tallinna -reitillä tänään. Megastar nimeä kantava alus vastaa kyllä nimensä huutoon, sillä tämä 212 metriä pitkä alus on upea. Tallink Megastar on erittäin avara ja sisustukseltaan upeasti luotu kokonaisuus. Suunnittelutoimisto dSign Vertti Kivi & Co pääsuunnittelijanaan Vertti Kivi on panostanut ennen kaikkea valaistukseen, mikä luokin Megastarista todellisen Itämeren tähden laivaliikenteeseen.
Kaksi tuntia aikaa tuottaa elämyksiä
Suunnittelutoimisto dSign on vastannut koko laivan sisustamisesta ja jälki on upean näköistä. Vertti Kivi, project manager Samuli Hintikka ja kumppanit ovat aikaisemmin suunnitelleet mm. TUI:n risteilyaluksia, mutta pika-aluksen suunnittelussa oli lähdettävä liikkeelle eri asioista. Siinä missä risteilyaluksilla porukka on laivalla 7-14 päivää, on pika-aluksella kaksi tuntia aikaa tuottaa elämyksiä. Ainakin omaan makuuni Tallink Megastar on onnistunut toteutus tältä osin, sillä uskoisin risteilyajan sujuvan kuin siivillä. Mikä tärkeintä, niin pistorasioita on laivalla ainakin tarpeeksi lataamaan kännykät ja kamerat, jolloin energia vapautuu itsensä viihdyttämiseen. Uusi Megastar antaa kyllä siihen mahdollisuuden.
Itsellä pitkään on ollut Tallinnassa tapana käydä pika-aluksilla, jotta aikaa on enemmän Tallinnan päässä olemiseen. Monesti laivaosuus on ollut itselle sellainen pakkopulla, siinä missä lennot ovat kohteeseen. Megastarin tuleminen Tallinnan reitille muuttaa kyllä tilanteen, sillä laivan lounget ja ravintolat ovat todella viihtyisän oloisia.
Mikäli laivalla haluaa nauttia omasta rauhasta, niin laivalta löytyy 47 neljän hengen hyttiä. Vaihtoehtoisesti matkustaa voi rauhallisessa Sitting Loungessa, joka on alue, minne voi mennä vapaasti lepäämään tai tekemään töitä. Sitting Lounge muistuttaa ulkomuodoltaan junaa ja siellä olevia vastakkaisia istumapaikkaryhmiä.
Autojen lastaaminen ja purkaminen kahdesta kerroksesta nopeuttaa automatkailijoiden arkea, mihin ryhmään itse olen pääsääntöisesti aina kuulunut. Positiivinen uutuus on myös se, että kaksikerroksisesta ostoskeskuksesta ostetut tavarat voi suoraan viedä erikoishintaiseen 100 auton “autohalliin”, jotta esimerkiksi juomia ei tarvitse raahata mukanaan pitkin laivaa. Autohalli konsepti on muutenkin kokonaan uudenlaista ajattelua, sillä siellä voi käydä koko matkan ajan toisin kuin autokansilla. Pienenkuuloisia parannuksia, mitkä tekevät laivamatkasta entistäkin mukavamman!
Megastarin yleisilme on avara
Tallink Megastarin sisääntulo poikkeaa huomattavasti muista laivoista. Perinteisen aulan ja käytävien sijasta matkustajat ohjataan automaattisesti viistosti tilaan, joka on jaettu neljään kokonaisuuteen. Matkalla ohitetaan iso “selfie wall”, jonne risteilyvieraat saavat mahdollisuuden tagata omia kuviaan. Voisin kuvitella tämän olevan nykyaikana varsin suosittua. Aulasta löytyy myös Coffee & Co kahvila sekä kioski.
Laivan palvelut rajoittuvat käytännössä kahteen kerrokseen, joista on tehty todella avarat. Koska laivalla on vain 47 hyttiä, niin perinteiset “laivakäytävät” puuttuvat kokonaan. Palomääräysten takia ei voi laivalla olla pelkästään yhtä isoa tilaa, mutta silti laivan sisus on saatu näyttämään isolta avaralta tilalta. Laivan valaistus kruunaa kokonaisuuden, sillä sen avulla saadaan luotua upea tunnelma alukseen. Kaikki valot ovat ledejä ja valaisimina on käytetty design-tuotteita. Finnairin A350 koneissa kehuttu valaistus on myös samaisen dSign suunnittelutoimiston tuottamaa eikä Tallinnan Hiltonin valaistuksessa ole myöskään muuta kuin kehuttavaa!
Ravintoloita moneen makuun
Tallink Megastarilla on yritetty huomioida erilaiset tarpeet matkustaa. Omaa rauhaa rakastaville on tarjolla sekä Business Lounge että Comfort Lounge, joissa on erinomaiset edellytykset rauhalliseen työympäristöön. Comfort Lounge sopii hintansa puolesta lähes jokaiselle matkailijalle, sillä se maksaa 20 euroa suunta. Tarjolla on virvoitusjuomien lisäksi pientä purtavaa sekä rauhallinen matkustustila merimatkan ajaksi. Business Lounge maksaa 60 euroa suuntaansa ja siellä on sitten tarjolla enemmän syötävää sekä alkoholit kuuluvat virvoitusjuomien lisäksi lipun hintaan. Lisäksi rekka- ja bussikuskeja varten on erillinen Driver Lounge, jossa ruuat ja juomat kuuluvat lipun hintaa.
Fast lane ravintolakokonaisuus on uuden ajan buffet, jossa on mahdollisuus nauttia erilaisia ruoka-annoksia. Osa Fast lane ravintolan ruokapöydistä sijaitsee leikkipaikan vieressä, missä voi televisiosta seurata mitä muksut puuhaavat leikkitilassa. Erittäin toivottu uutuus, joka helpottaa pienten lasten kanssa matkustamista.
Laivalta löytyy myös Burger King sekä a la carte -ravintola Chef’s Kitchen. Juomaravintoloita on kaksi eli Victory Bar ja Sea Pub. Näistä Victory Bar on pubin ja sporttibaarin yhdistelmä, joka tulee olemaa laivan suosituin aniskelualue. Sea Food on puolestaan laivan peräosassa ja sieltä pääsee katetulle terassille. Lämpölamput pitävät huolen siitä, että terassi on käytössä muulloinkin kuin kesäaikana. Mitään tanssiravintolaa Megastarilla ei ole ja hyvä niin. Sitä varten Itämereltä löytyy jo ihan riittävästi aluksia…
Tallink 20 vuotta pika-aluksia
Tallinkin ensimmäinen pika-alus aloitti Helsinki-Tallinna reitillä vuonna 1997. Tallink Express I kuljetti 300 matkustajaa eikä autopaikkoja ollut yhtään. Megastar kuljettaa 10 kertaa enemmän ihmisiä ja 800 autoa. Vertailun vuoksi Tallinkin toisena pika-aluksena reitillä jatkava Tallink Star ottaa mukaansa 2100 matkustajaa ja 500 autoa.
Pika-alusten kehitys on ollut kahdessakymmenessä vuodessa huimaava ja Tallinnan suosio kasvaa vuosi vuodelta. Ei ihme, sillä onhan Tallinna upea kohde niin historiansa kuin kulinarismin puolesta. Helpompaa ulkomaankohdetta ei Suomesta käsin olekaan kuin Tallinna. Jopa Tampereelta on juna & laiva -yhdistelmällä helposti alle viidessä tunnissa Tallinnan vanhassa kaupungissa nauttimassa vanhan Hansakaupungin elämyksistä. Eikä enää pika-aluksilla meneminen olen yhtään pois matkan viihtyvyydestä. Kiitos Tallink Megastarin.
-Kohteena maailma / Rami
P.S. Miten on, käytkö mieluummin Tallinnassa perinteisillä laivoilla vai pika-aluksilla? Onko intoa mennä seuraavan kerran Tallink Megastarilla vai onko sinulle aivan sama, millä aluksella Suomenlahti ylitetään?
* Postauksen kuvat on otettu Tallink Siljan press-tilaisuudesta Tallinnan satamassa
P.S.2 Yllätyin, kuinka samanlainen komentosilta oli vuonna 2001 valmistuneen Royal Caribbeanin Adventures of the Seas kanssa. Mikäli kiinnostaa nähdä miltä komentosillalla näyttää, käy katsomassa alla olevasta postauksesta.
- Kierros komentosillalla – Adventures of the Sea by Kohteena maailma