Tallink Megastar yhdistää pika-alukset ja laivat

Tallink Siljan uusi 230 miljoonaa euroa maksanut pika-alus aloittaa Helsinki-Tallinna -reitillä tänään. Megastar nimeä kantava alus vastaa kyllä nimensä huutoon, sillä tämä 212 metriä pitkä alus on upea. Tallink Megastar on erittäin avara ja sisustukseltaan upeasti luotu kokonaisuus. Suunnittelutoimisto dSign Vertti Kivi & Co pääsuunnittelijanaan Vertti Kivi on panostanut ennen kaikkea valaistukseen, mikä luokin Megastarista todellisen Itämeren tähden laivaliikenteeseen.

Avarat tilat tuovat fiiliksen, että ei olla perinteisessä laivassa vaan jossakin muualla.

Avarat tilat tuovat fiiliksen, että ei olla perinteisessä laivassa vaan jossakin muualla.

Kaksi tuntia aikaa tuottaa elämyksiä

Suunnittelutoimisto dSign on vastannut koko laivan sisustamisesta ja jälki on upean näköistä. Vertti Kivi, project manager Samuli Hintikka ja kumppanit ovat aikaisemmin suunnitelleet mm. TUI:n risteilyaluksia, mutta pika-aluksen suunnittelussa oli lähdettävä liikkeelle eri asioista. Siinä missä risteilyaluksilla porukka on laivalla 7-14 päivää, on pika-aluksella kaksi tuntia aikaa tuottaa elämyksiä. Ainakin omaan makuuni Tallink Megastar on onnistunut toteutus tältä osin, sillä uskoisin risteilyajan sujuvan kuin siivillä. Mikä tärkeintä, niin pistorasioita on laivalla ainakin tarpeeksi lataamaan kännykät ja kamerat, jolloin energia vapautuu itsensä viihdyttämiseen. Uusi Megastar antaa kyllä siihen mahdollisuuden.

Itsellä pitkään on ollut Tallinnassa tapana käydä pika-aluksilla, jotta aikaa on enemmän Tallinnan päässä olemiseen. Monesti laivaosuus on ollut itselle sellainen pakkopulla, siinä missä lennot ovat kohteeseen. Megastarin tuleminen Tallinnan reitille muuttaa kyllä tilanteen, sillä laivan lounget ja ravintolat ovat todella viihtyisän oloisia.

Mikäli laivalla haluaa nauttia omasta rauhasta, niin laivalta löytyy 47 neljän hengen hyttiä. Vaihtoehtoisesti matkustaa voi rauhallisessa Sitting Loungessa, joka on alue, minne voi mennä vapaasti lepäämään tai tekemään töitä. Sitting Lounge muistuttaa ulkomuodoltaan junaa ja siellä olevia vastakkaisia istumapaikkaryhmiä.

Autojen lastaaminen ja purkaminen kahdesta kerroksesta nopeuttaa automatkailijoiden arkea, mihin ryhmään itse olen pääsääntöisesti aina kuulunut. Positiivinen uutuus on myös se, että kaksikerroksisesta ostoskeskuksesta ostetut tavarat voi suoraan viedä erikoishintaiseen 100 auton “autohalliin”, jotta esimerkiksi juomia ei tarvitse raahata mukanaan pitkin laivaa. Autohalli konsepti on muutenkin kokonaan uudenlaista ajattelua, sillä siellä voi käydä koko matkan ajan toisin kuin autokansilla. Pienenkuuloisia parannuksia, mitkä tekevät laivamatkasta entistäkin mukavamman!

Kaksikerroksinen kauppa on Itämeren isoin ostoskeskus.

Kaksikerroksinen kauppa on Itämeren isoin ostoskeskus.

Kaksikerroksinen kauppakokonaisuus on tyylikäs kokonaisuus.

Kaksikerroksinen kauppakokonaisuus on tyylikäs kokonaisuus.

Nuorisolle löytyy oma alue...

Nuorisolle löytyy oma alue…

... ja perheen pienemmille omansa.

… ja perheen pienemmille omansa.

Megastarin yleisilme on avara

Tallink Megastarin sisääntulo poikkeaa huomattavasti muista laivoista. Perinteisen aulan ja käytävien sijasta matkustajat ohjataan automaattisesti viistosti tilaan, joka on jaettu neljään kokonaisuuteen. Matkalla ohitetaan iso “selfie wall”, jonne risteilyvieraat saavat mahdollisuuden tagata omia kuviaan. Voisin kuvitella tämän olevan nykyaikana varsin suosittua. Aulasta löytyy myös Coffee & Co kahvila sekä kioski.

Laivan palvelut rajoittuvat käytännössä kahteen kerrokseen, joista on tehty todella avarat. Koska laivalla on vain 47 hyttiä, niin perinteiset “laivakäytävät” puuttuvat kokonaan. Palomääräysten takia ei voi laivalla olla pelkästään yhtä isoa tilaa, mutta silti laivan sisus on saatu näyttämään isolta avaralta tilalta. Laivan valaistus kruunaa kokonaisuuden, sillä sen avulla saadaan luotua upea tunnelma alukseen. Kaikki valot ovat ledejä ja valaisimina on käytetty design-tuotteita. Finnairin A350 koneissa kehuttu valaistus on myös samaisen dSign suunnittelutoimiston tuottamaa eikä Tallinnan Hiltonin valaistuksessa ole myöskään muuta kuin kehuttavaa!

Sisääntuloaula on jaettu neljään eri osaan copyright dSign

Sisääntuloaula on jaettu neljään eri osaan copyright dSign

Selfie wall on monelle mieluisa uutuus.

Selfie wall on monelle mieluisa uutuus.

Victory Barin tunnus on valaisimena toimiva hevonen.

Victory Barin tunnus on valaisimena toimiva hevonen.

Upeat pullolamput toimivat kattovalaisimina niin ikään Victory Barissa.

Upeat pullolamput toimivat kattovalaisimina niin ikään Victory Barissa.

Ravintoloita moneen makuun

Tallink Megastarilla on yritetty huomioida erilaiset tarpeet matkustaa. Omaa rauhaa rakastaville on tarjolla sekä Business Lounge että Comfort Lounge, joissa on erinomaiset edellytykset rauhalliseen työympäristöön. Comfort Lounge sopii hintansa puolesta lähes jokaiselle matkailijalle, sillä se maksaa 20 euroa suunta. Tarjolla on virvoitusjuomien lisäksi pientä purtavaa sekä rauhallinen matkustustila merimatkan ajaksi. Business Lounge maksaa 60 euroa suuntaansa ja siellä on sitten tarjolla enemmän syötävää sekä alkoholit kuuluvat virvoitusjuomien lisäksi lipun hintaan. Lisäksi rekka- ja bussikuskeja varten on erillinen Driver Lounge, jossa ruuat ja juomat kuuluvat lipun hintaa.

Fast lane ravintolakokonaisuus on uuden ajan buffet, jossa on mahdollisuus nauttia erilaisia ruoka-annoksia. Osa Fast lane ravintolan ruokapöydistä sijaitsee leikkipaikan vieressä, missä voi televisiosta seurata mitä muksut puuhaavat leikkitilassa. Erittäin toivottu uutuus, joka helpottaa pienten lasten kanssa matkustamista.

Laivalta löytyy myös Burger King sekä a la carte -ravintola Chef’s Kitchen. Juomaravintoloita on kaksi eli Victory Bar ja Sea Pub. Näistä Victory Bar on pubin ja sporttibaarin yhdistelmä, joka tulee olemaa laivan suosituin aniskelualue. Sea Food on puolestaan laivan peräosassa ja sieltä pääsee katetulle terassille. Lämpölamput pitävät huolen siitä, että terassi on käytössä muulloinkin kuin kesäaikana. Mitään tanssiravintolaa Megastarilla ei ole ja hyvä niin. Sitä varten Itämereltä löytyy jo ihan riittävästi aluksia…

Comfort lounge

Comfort lounge

Sea Pubin terassi toimii myös talvipuutarhana.

Sea Pubin terassi toimii myös talvipuutarhana.

Fast Lane ravintolan sisustusta.

Fast Lane ravintolan sisustusta.

Fast Lane menu

Fast Lane menu

Tallink 20 vuotta pika-aluksia

Tallinkin ensimmäinen pika-alus aloitti Helsinki-Tallinna reitillä vuonna 1997. Tallink Express I kuljetti 300 matkustajaa eikä autopaikkoja ollut yhtään. Megastar kuljettaa 10 kertaa enemmän ihmisiä ja 800 autoa. Vertailun vuoksi Tallinkin toisena pika-aluksena reitillä jatkava Tallink Star ottaa mukaansa 2100 matkustajaa ja 500 autoa.

Pika-alusten kehitys on ollut kahdessakymmenessä vuodessa huimaava ja Tallinnan suosio kasvaa vuosi vuodelta. Ei ihme, sillä onhan Tallinna upea kohde niin historiansa kuin kulinarismin puolesta. Helpompaa ulkomaankohdetta ei Suomesta käsin olekaan kuin Tallinna. Jopa Tampereelta on juna & laiva -yhdistelmällä helposti alle viidessä tunnissa Tallinnan vanhassa kaupungissa nauttimassa vanhan Hansakaupungin elämyksistä. Eikä enää pika-aluksilla meneminen olen yhtään pois matkan viihtyvyydestä. Kiitos Tallink Megastarin.

Tallink Megastar rakennettiin Turussa Meyerin telakalla.

Tallink Megastar rakennettiin Turussa Meyerin telakalla.

Voimalähteenä toimii LNG eli nesteytetty maakaasu. Ympäristöystävällisempään suuntaan ollaan ainakin teoriassa menossa.

Voimalähteenä toimii LNG eli nesteytetty maakaasu. Ympäristöystävällisempään suuntaan ollaan ainakin teoriassa menossa.

Vuonna 1977 rakennettu eli 40 vuotta vanha Rosella oli myöskin Tallinnan satamassa. Mielenkiintoista olisi nähdä, millaisia laivoja rakennetaan 40 vuoden päästä 2057....

Vuonna 1977 rakennettu eli 40 vuotta vanha Rosella oli myöskin Tallinnan satamassa. Mielenkiintoista olisi nähdä, millaisia laivoja rakennetaan 40 vuoden päästä 2057….

Tallink Megastar aloittaa liikennöinnin tänään välillä Helsinki-Tallinna copyright Tallink Silja

Tallink Megastar aloittaa liikennöinnin tänään välillä Helsinki-Tallinna copyright Tallink Silja

-Kohteena maailma / Rami

P.S. Miten on, käytkö mieluummin Tallinnassa perinteisillä laivoilla vai pika-aluksilla? Onko intoa mennä seuraavan kerran Tallink Megastarilla vai onko sinulle aivan sama, millä aluksella Suomenlahti ylitetään?

* Postauksen kuvat on otettu Tallink Siljan press-tilaisuudesta Tallinnan satamassa

Komentosilta valmiina Itämeren upeimman aluksen liikennöitiin.

Komentosilta valmiina Itämeren upeimman aluksen liikennöitiin.

P.S.2 Yllätyin, kuinka samanlainen komentosilta oli vuonna 2001 valmistuneen Royal Caribbeanin Adventures of the Seas kanssa. Mikäli kiinnostaa nähdä miltä komentosillalla näyttää, käy katsomassa alla olevasta postauksesta.