Karhunraapimispuuta ja revonteliretkiä eFatbikeilla Levillä
Levi on tunnettu vuosikaudet Suomessa maastopyöräilyn edelläkävijänä kuuluisista kesäreiteistään ja alamäkiajoradoistaan. Nykyään myös talvella maastopyöräily Levillä on varsin suosittua varsinkin sähköavusteisilla eFatbikeilla, joilla pääsee ajelemaan samassa ajassa huomattavasti pidemmän ajan kuin “luomuna polkiessa”. Maastopyöräily Levillä talvella onnistuu helposti niin vuokraamalla pyörän kuin osallistumalla järjestetyille retkille. Satunnaisille pyöräilijöille suosittelen jälkimmäistä vaihtoehtoa.
* Kaupallinen yhteistyö Peak Laplandin ja Visit Levin kanssa.
Kolmen tunnin retki kansallispuiston laitamille
Itse innostuin viime vuonna Ounasvaaralla talvipyöräilystä, sillä aikaisemmin en ollut päässyt ajelemaan kapeita metsään tehtyjä talvipyöräilyuria pitkin sähköavusteisilla läskipyörillä. Huippukuntoisilla urilla pidin vanhimman poikani kanssa melkoista vauhtia, joten aika monta kertaa tuli oltua myös ampumahiihtäjän makuuasennossa pehmeässä lumihangessa. Tämänkertaisella Levin talvilomaviikolla ajattelin ajella hieman rauhallisemmin puolison kanssa, ja siksi ohjattu retki kuulosti paljon paremmalta vaihtoehdolta itselle ennestään vierailla maastopyöräreiteillä.
Peak Lapland järjestää kahta erilaista ohjattua retkeä Levillä talviaikaan sähkömaastopyörillä. Sekä keskivaikea Karhunraapimispuun retki että helpohko Revontuliseikkailu Kätkätunturilla kestävät kolme tuntia, sisältäen pienen tauon maastossa laavulla. Koska retket toteutetaan ilta-aikaan, niin osallistujilla on kypärissään otsalamput luomassa upeaa varjojen tunnelmaa reitillä.
Kolmen tunnin kokonaisuudella hintaa tulee ohjattuna retkenä 85 euroa. Mikäli sitä vertaa pelkkään eFatbiken vuokraan kolmeksi tunniksi, niin ohjatun retken kustannusero ei nouse kynnyskysymykseksi. Suurimmaksi osaksi “oikeasti luonnon rauhassa” kulkeva reitti on varsin mukava kokonaisuus aktiivilomailijalle.
Varusteiden tarkastus ja kohti maastoa
Oma retkemme starttasi kuuden aikaan illasta Peak Laplandin Saunabaarin yhteydessä olevalta varustekopilta. Olimme retkellä puolison kanssa kahdestaan, ja oppaanamme oli varsin mukava nuorimies nimeltä Jussi. Saimme allemme täyteen ladatut eFatbiket sekä otsalampuilla varustetut kypärät. Lisäksi pyöriin laitettiin punaiset takaledivalot lisäämään turvallisuutta, sillä aivan retken alkumetrit ja loppumetrit liikuttiin yleisillä pikkuteillä ennen maastoon pääsemistä.
Sähköisellä eFatbikella ajaminen on varsin helppoa, jos on tottunut käsivaihteisiin pyöriin entuudestaan. Kunhan oppii ensimmäisillä sadoilla metreillä vaihteiden käyttämisen, niin loppureissu menee kuin itsestään sähköavusteisilla polkupyörillä.
Sähköavusteisena vai luomuna?
Varsinkin Lapissa, sähköavusteiset polkupyörät mahdollistavat pyöräilyn hyvin erilaisen kuntopohjan omaaville henkilöille. Viisiportainen sähkön avustusasteikko tarkoittaa sitä, että jokainen voi valita itselleen sopivan avustustason kulloisenkin maaston kohtaan. Itse ajelin alkumatkan pienimmällä avustuksella, mutta metsäreiteillä pienissä ränneissä käytin pääasiassa kolmosta. Riippumatta siitä mitä avustustasoa käyttää, niin aivan varmasti saa kuntoiltua sähköisiä eFatbikea ajellessa.
Kaatumisen riemua useaan otteeseen
Varsinkin nyt, kun koko päivän oli tihrustellut lumisadetta, niin reiteillä oli omat haasteensa pehmeästä lumikerroksesta. Se käytännössä tiesi sitä, että jokainen meistä kolmesta haki vauhtia lumipenkan puolelta retken aikana. Puoliso oli alkumatkasta useaan kertaan katollaan, joista muistoksi jäi komeat mustelmat. Vaikka kaatuminen talvella ei sinällään satu, niin kaatuessa usein kolauttaa itseään johonkin pyörän osaan. Mustelmia lukuun ottamatta eniten kovilla on talvella maastopyöräillyssä takamus, joka oudokseltaan oli hellänä niin kuin aina hieman kovemmilla satuloilla ollessa liikenteessä.
Taukopaikka Laavulla
Pidimme pienen tauon Kätkätunturin rinteillä olevalla laavulla ja nautimme sekä kuumaa mehua että grillasimme makkarat. Nuotion loimutessa olisi kirkkaammalla säällä nähnyt enemmän tähtiä tai jopa revontulia, mutta meidän retkellämme oli hieman pilvinen ilta. Se ei kuitenkaan menoa haitannut, ja oli mukava istuskella hetki luonnon rauhassa ennen paluumatkaa lähtöpaikkaan. Kävimme katsastamassa vielä karhunraapimapuunkin, vaikka varsinaisesti meidän reittinä oli talvinen revontuliretki. Kolmen tunnin ajelun jälkeen maistui kyllä sauna mökillä, kun sinne lopulta pääsimme. Kaiken kaikkiaan varsin mukava retki talvipyöräilyä Levillä oli takana.
Summa summarum: Ohjattu maastopyöräretki talvella sopii erinomaisesti sellaisille aktiivilomailijoille, jotka eivät halua käyttää yhtään ylimääräistä aikaa reittivalintoihin ja turhaan säätämiseen. Pelkän sähköisen eFatbiken vuokrahintoihin nähden ohjattu retki ei ole suhteessa kovin paljoa kalliimpi, joten rahallinen kustannus ei nouse avainkysymykseksi. Monet aktiviteetit talvella on suunnattu Lapissa hintapolitiikaltaan kansainvälisille matkailijoille, mutta onneksi talvipyöräily ohjattuna onnistuu vielä järkevän hintaisena kotimaisillekin lomailijoille. Lisäksi illalla otsalamppujen valossa pyöräily on aika erilainen kokemus kuin päiväaikaan, mikä omalla tavallaan olikin koko pyöräilyreissun kohokohta Levillä.
Talvipyöräilyä Kätkätunturin lumiränneissä,
-Kohteena maailma / Rami
* Kaupallinen yhteistyö Peak Laplandin ja Visit Levin kanssa.
Lue lisää Leviltä:
- Levin talvipyöräily (Visit Levi)