Kapkaupungista Johannesburgiin kolmessa viikossa

4000 kilometriä ja 21 päivää, lukemattomia tunteja tien päällä ja kolme jalkapallopeliä stadioneilla MM-kisoissa. Upeita luontonähtävyyksiä, ikimuistoisia eläinkohtaamisia ja nautinnollisia iltoja eteläisen pallonpuoliskon taivaan alla. Etelä-Afrikan kiertomatka on ollut yksi upeimmista reissuistani ja siitä toki teki loistavan myös mahtava reissukaverini Basso vuosien varrelta!

Etelä-Afrikan kiertomatka (napsauta kuvaa avataksesi kartta Google Mapsiin)

Kiertomatkoilla parasta on huippuseura, niin saa reissusta eniten irti.

Saapuminen Kapkaupunkiin

Ensikosketus Afrikkaan oli kaikkea muuta kuin ikinä olisin kuvitellut. Kapkaupungin lentokentällä ei ottanut vastaan Afrikan kuuman kostea ilta vaan kirkas tähtitaivas kirpeässä parin asteen pakkasessa. Matkalla majapaikkaan tuli muutaman kerran mietittyä reissuvarusteiden sopivuutta, mutta saapuminen hostelin huoneeseen oli siitäkin huolimatta karu kohtaaminen. Majapaikan ikkunat olivat perinteistä suomalaista parvekelasia, joten parin peiton alla sai hyvin unet nukuttua paksu paita ja pitkät kalsarit jalassa. Basso nukkui yöt pipo päässä ja hanskat kädessä.

Vaikka yöt olivat kylmiä, niin päivisin lämpötila saattoi Kapkaupungissakin nousta parinkymmenen asteen paremmalle puolelle. Lämpötila oli sikäli hyvä kesäkuussa, että ei ollut liian kuuma tutustua Kapkaupungin nähtävyyksiin.

Kapkaupunki on oiva kohde aloittaa Afrikkaan tutustuminen.

Julkinen liikenne nollassa

Ensimmäisenä aamuna totesimme nopeasti sen, että julkisen liikenteen varaan ei Kapkaupungissa kannata elätellä toiveita. Majapaikkamme isäntänä toiminut saksalainen entinen kilpasurffaaja ehdotti vuokraamaan auton yhdeltä tuttavaltaan. Totesimme sen heti viisaimmaksi ratkaisuksi ja autonvuokraaja kävi hakemassa meidät toimistolleen. ”Uudenkarhea” Toyota alle ja ei muuta kuin on the road…

Toyota alle ja kiertelemään Kapkaupunkia.

Jalkapallon MM-kisat

Ensimmäinen ohjelmanumero oli hakea jalkapallon MM-kisojen peleihin oikeuttavat liput paikallisesta lippupisteestä. Itsellä oli varsin onnistunut arvontatulos, sillä kaiken kaikkiaan sain kuuteen peliin lippuja. Näistä peleistä päädyimme lopulta kolmeen, sillä Etelä-Afrikan pitkät siirtymät ja pelipäivien aikataulut eivät olisi mahdollistaneet kunnolla kaikkien pelien näkemistä. Kolme peliä paikan päällä ja siihen yhdistetty Etelä-Afrikan kiertomatka Krugerin kansallispuiston safareineen kuulosti houkuttelevimmalta vaihtoehdolta.

Kapkaupungissa kävimme katsomassa kaksi peliä. Ensimmäisessä matsissa Englanti ja Algeria nyhjäsivät nolla-nolla tasapelin, eikä pelin viihdearvokaan noussut kummoiseksi. Paljon kehutut englannin fanit lauluineen olivat yhtä jäässä kuin Wayne Roone ja kumppanit Kapkaupungin viileässä illassa.

Toisessa matsissa Christian Ronaldon tähdittämä Portugali sai vastaansa yhden kisojen mielenkiintoisimmista joukkueista eli Pohjois-Korean. Maaleja nähtiin toisella puoliajalla siihen tahtiin, että kisojen jälkeen osasta pohjoiskorean pelaajista ei ole kuulunut sanaakaan 0-7 tappion jälkeen.

Kapkaupungin stadionin sijainti oli todella erinomainen ja sinne pääsi mukavasti kävellen Waterfrontin satama- ja viihdealueelta. Tunnelma oli pelipäivinä erinomainen ja sekä ruoka- että juomapuoli toimi ravintoloissa loistavasti isosta väkimäärästä huolimatta.

Etelä-Afrikan kisat muistetaan ennen kaikkea vuvuzelasta.

Kapkaupungin parhaat palat

Kapkaupunki on yksi maailman kauneimmista kaupungeista ja tekemistä siellä riittää pidemmällekin lomalle. Meille viisi päivää oli varsin sopiva, sillä ehdimme kiertämään sekä itse Kapkaupungin että läheisen Kapin niemimaan nähtävyydet reissupäivien aikana.

Olen kirjoitellut Kapkaupungista useamman eri postauksen, joten niistä pääset halutessasi lukemaan kaupungin parhaista paloista seuraavien linkkien takaa:

Parasta Kapkaupungissa on sen luonto.

Pöytävuoren huipulle mentiin patikoiden.

Bo-Kaapin muslimikaupunginosan värikkäät talot ovat upeaa katseltavaa.

Robben Islandin vankilakierroksen piti entiset vangit.

Waterfrontin alueelta löytyy myös Nobelin aukio ja sen kuuluisat asukit patsaiden muodossa.

Etelä-Afrikan kiertomatka Baz Busilla

Mietimme ennen matkaa, mikä olisi paras tapa kiertää Etelä-Afrikka. Vuokra-auton sijaan päädyimme varsin helppoon ratkaisuun eli Baz Bus -nimiseen yritykseen, jonka pikkubusseilla pääsee aikataulun mukaisesti Kapkaupungista Johannesburgiin. Reitin pysäkkeinä toimivat hostellit, joten majapaikkojen varaaminen onnistuu sen kautta samalla helposti. Toki jalkapallon MM-kisat nostivat kisakaupungeissa majoituksien hintoja pelipäivien ajankohtana melkoisesti, mutta muuten majoitukset olivat varsin kohtuuhintaisia. Koska jokaisena päivänä ei ole kuljetuksia kaupunkien väleillä, niin reitti pitää aikatauluttaa varsin tarkasti, jos on selkeä päämäärä, milloin pitää olla päätekohteessa. Siksi olimmekin päättäneet oman reittimme jo tarkalleen etukäteen, koska silloin pystyimme varaamaan bussilipun kanssa ostetun kolmen päivän safarin Kruger Parkiin haluamillemme päiville jo Suomesta.

Baz Bus nykyinen reittikartta. Kymmenen vuotta takaperin oli mahdollisuus valita myös Lesotho ja Swazimaa reittivaihtoehdoksi rannikolta kohti Krugeria ja Johannesburgia.

Cape Peninsula Tour by Baz Bus

Baz Busin lippuun kuului lisäksi Cape Peninsulan eli Kapin niemimaan päiväkierros. Siksi osallistuimmekin ohjattuun kierrokseen jo Kapkaupungissa viettämiemme päivien aikana emmekä lähteneet sitä kiertämään omalla vuokra-autolla. Näimmekin ohjatulla retkellä kaikki Kapin niemimaan parhaat palat ja kokonaisuus olikin varsin antoisa maastopyöräajeluineen ja aamun hyljesafareineen.

Cape Peninsula Top5

Kapin niemimaa tarjoilee maailman upeimpia maisemia.

Simon's townin kuuluisimmat asukkaat löytyvät Boulders Beachilta.

Simon’s townin kuuluisimmat asukkaat löytyvät Boulders Beachilta.

Afrikan lounaisin piste eli Hyväntoivonniemi kuuluu pakollisiin käyntikohteisiin.

Cape Peninsula – hyppy pilvien yläpuolelle. Olisikohan aika päivittää Facebookin profiilikuva?

Garden Route – Etelä-Afrikan tunnetuin maisemareitti

Kapkaupungista lähdimme kohti Knysnaa, joka sijaitsee puolessa välissä Etelä-Afrikan kuuluisinta maisemareittiä eli ns puutarhareittiä (Garden Route). Yksi sen ihmeellisyksistä on se, että kukaan ei tiedä mistä se alkaa ja mihin se päättyy. Mutta virallisesti se on n. 300 kilometrin pituinen pätkä Mossel Baysta Storms Riveriin. Toisaalta yhtä epävirallisen virallisesti se on 900 kilometriä pitkä pätkä Kapkaupungista Port Elizabethiin. Reitin määrittelytavasta huolimatta Garden Routen keskivaiheilta löytyy Knysna, joka on varsin suosittu lomakaupunki luontonähtävyyksineen.

Yhtä kaikki, me hyppäsimme Hiacen kyytiin ja menimme luonnollisesti koko epävirallisen ja virallisen Garden Routen sekä siihen päälle vielä reilut 2000 kilometriä varmuuden vuoksi.

Garden Route on kokonaisuudessaan varsin hyväkuntoinen tie ja monet Kapkaupunkiin matkustavat yhdistävät sen vuokra-autolla tähän upeaan maisemareittiin. Eikä ihme, sillä sen voi ajella mukavuudenhaluisesti kolmessa päivässä, mutta kaksikaan viikkoa ei sille ole missään nimessä liikaa. Koska meillä oli isommat suunnitelmat edessä, niin itse käytimme Garden Routeen kuusi päivää.

Puutarhareitin vehreyttä.

Upeat maisemat ja hökkelikylät seuraavat toisiaan loputtomana virtana Garden Routen varrella.

Valkosipulietanoita, tummaa olutta ja fillarointia Knysnassa

Karvan alle 500 kilometriä oli ensimmäinen etappi Baz Busilla Kapkaupungista Knysnaan. Majapaikka osoittautui sopivaksi ja pienen kävelymatkan päässä oli Knysnan keskusta. Siinä missä Kapkaupungissa olimme aina autolla liikenteessä, niin Knysnassa jotenkin innostuimme ottamaan pienet kännit liikkuessamme apostolinkyydillä.

Etanat 3,5 euroa, olut 1,5 € ja Guinness 2€. Myönnetään, turistihinnat. Huomenna ehkä jo samalla rahalla kokonainen gaselli? Otettiin siinä sitten pikku nousukiidot, että oltiin vireessä huomiselle pyöräretkelle. Tiesi Facebook kertoa Knysnan illasta.

Knysnassa otettiin ensimmäisen ilta rennosti paikallisessa.

Knysna – East Head View Point

Aamu sarasti aurinkoisena ja lähdimme nauttimaan Knysnan upeista maisemista vuokraamalla fillarit. Suunnaksi otimme East Head View Pointin, joka oli vajaan kymmenen kilometrin päässä pienen nousun jälkeen rantakalliolla. Näköalapaikka onkin varsin upea pienen lahden kapean suulla, josta seuraava maapläntti onkin jäinen Etelämanner. Maisemat olivatkin todella upeat ja kävimme vielä meren pinnan tasolla hakemassa tasoittavat Coca-Colat East Head Cafésta Knysna Headsin maisemista nauttien. Paluumatkalla Knysnaan pysähdyimme vielä paikallisilla markkinoilla. Hieman mietitytti, miten maastopyörien säilytys ilman lukkoa onnistuu, mutta pari kauppiasta lupasi huolehtia niistä torikierroksemme ajan. Ostimme näiden kauppiaiden kojuista muutamat käsityöt tuliaisiksi ja heidän apulaisensa kuljetti pyörämme torin läpi meille kotimatkalle ajettavaksi.

Vaikka Knysnassa oli erinomainen meno edellisiltana (ainakin meillä kahdella), niin päätimme mennä ajoissa nukkumaan ja valmistautumaan huomiseen ajopäivään kohti Storms Riveriä.

Tarkoitus oli pyöräillä Etelämantereelle saakka, mutta tie loppui Knysna Headsiin.

Toreilla oli myynnissä taidokkaita käsitöitä kierrätysmateriaaleista.

Storms River ja Tsitsikamma National Park

Storms River on kirjaimellisesti keskellä ei mitään huikeiden Tsitsikamma National Parkin maisemien ympäröimänä. Aktiivilomailusta tykkääville Storms River on todellinen taivas, sillä tarjolla on upeiden luontoretkien lisäksi adrenaliinia nostattavia seikkailuita. Maailman korkein benjihyppypaikka, liukuvaijeriseikkailut puiden latvoista toiseen, kumirengaskellunnat ja ikimuistoiset luontopolut.

Kuuluisin luontopoluista on The Otter Trail, jonne pitää varata osallistumislupa jopa vuoden etukäteen. Ei silti hätää, ensimmäiset kilometrit voi käydä kävelemässä ilman lupaakin.

Maailman korkein bengihyppy

Bloukrans Bridge – 216 metriä – maailman korkein bengihyppypaikka. Kuminarun varassa hypyn pituus oli 160 – 180 metriä, omalla painolla uskoisin tuloksen olleen jälkimmäinen. Mielenkiintoisinta oli se, että välillä ei tiennyt oliko menossa ylös- vai alaspäin pomppiessa jojona kuminarun varassa. Hyppäsin Bengihypyn kolme kertaa – ensimmäisen, ainoan ja viimeisen samalla kertaa.

Aktiiviloma Etelä-Afrikassa

Storms River on aktiivilomailijan ja adrenaliinista nauttivan paratiisi.

Vaijeriliut olivat todella vauhdikas kokemus isojen puiden latvoissa parhaimmillaan parisataa metriä maan pinnan yläpuolella.

Vaijeriliut olivat todella vauhdikas kokemus isojen puiden latvoissa parin sadan metrin korkeudessa.

Storms River ja Tsitsikamma National Park tarjosi huikeita maisemia.

Onhan se huikeaa nähdä ryhävalaiden hyppivän rannikolla. Ääni oli yhtä kova muutaman sadan metrin päästä kuultuna kuin joku olisi ajanut mossella autotallin oven läpi,

Onhan se huikeaa nähdä ryhävalaiden hyppivän rannikolla. Ääni oli yhtä kova muutaman sadankin metrin päästä rannalta kuultuna kuin joku olisi ajanut mossella autotallin oven läpi,

Liekö Basso saanut innostuksen ryhävalaiden hyppelystä, mutta hänkin päätti hypätä kuminarun varassa Bloukrans Bridgeltä. Itse pääsin nauttimaan maisemista ilta-auringossa.

Baz Busia odotellessa kohti seuraavaa kohdetta...

Baz Busia odotellessa kohti seuraavaa kohdetta…

Port Elizabeth jalkapallon ehdoilla

Port Elizabeth kuului meillä niihin kohteisiin, että sinne pysähdyttiin pelkästään jalkapallon takia. Omat haasteensa oli sinne pääsemisessä, koska Baz Busin vuoro kulki Storms Riveristä sinne parin päivän välein eikä muuta julkista liikennettä ole tarjolla. Siksi reissusuunnitelmassa oli mennä Port Elizabethiin peliä edeltävänä iltana Baz Busin kyydissä.

Busseja tulee ja menee, meidän meni. Mittarilla 190 km Port Elizabethiin, että ehti huomiseen peliin… Perillä olltiin kuitenkin ennen puolta yötä, kun malin Mika Häkkinen painoi 160 km lasissa koko matkan mustassa Afrikan yössä. Olipahan erilainen juhannusperjantai, muistaa ainakin lopun elämäänsä.

Aamusta ylös ja lähdimme hotellistamme kävelemään rantabulevardia pitkin kaupungin keskustaa. Kävimme tutustumassa muutamaan nähtävyyteen ja kävimme hotellilla ennen päivän päätapahtumaa. Uruguay vs. Etelä-Korea pudotuspeli oli tiukka, mutta tällä kerralla korvan puremisen sijaan Luis Suárez ampui kaksi maalia ja näin Uruguay selvitti itsensä puolivälieriin Ghanaa vastaan.

Port Elizabethin rantabulevardin täytti kisakauppiaat.

Aurinkoisena päivänä oli kiva kierrellä kaupungilla illan peliä odotellessa.

Loius Suárez vei Uruguayn jatkoon kahdella maalillaan Port Elizabethin illassa.

Durbanin kautta St. Luciaan

Nyt kun meidän osaltamme oli jalkapallon MM-kisat otteluiden muodossa paikan päällä taputeltu, niin oli aika lähteä hakemaan Etelä-Afrikan luonto- ja ennen kaikkea eläinelämyksiä. Normaalisti Durban olisi kiinnostanut päivän parin verran, mutta nyt se oli vain ensimmäisen 900 kilometrin jälkeinen majapaikka. Hostelimme, jonka nimeä en edes halua nyt muistaa, on osoittautunut kaikkien aikojen karmivammaksi majapaikaksi mikä itsellä on ollut. Kaiken lisäksi se oli kallis, koska Durbanissa oli pelipäivä.

Rankkasateessa Durbanin keskustassa ei todellakaan tehnyt mieli kaupungille, sillä kaupunkihan on muutenkin yksi maailman vaarallisimmista. Sitä oli myös hostelimme lattiassa olevine isoine reikineen ja sateen tulviessa sisään rakennuksen avoimesta keskustan sisäpihasta. Lattialla liikkuneet isot torakat eivät luonnollisesti olotilaa nostaneet, joten ajattelimme, että selviämme tästä muutamalla oluella yön yli. Aamulla olimmekin todella reippaina odottamassa kyytiä kohti St.Luciaa.

Port Elizabethin ja Durbanin väli tarjosi todellisen kosketuksen Etelä-Afrikan maaseutuun ja pieniin kyliin.

Port Elizabethin ja Durbanin väli tarjosi kosketuksen Etelä-Afrikan maaseutuun ja pieniin kyliin.

Nelson Rolihlahla Mandelan synnynseuduilla Mvezossa.

Durban jäi kokematta, mutta tällaisilla pitkillä road tripeillä aika ei yksinkertaisesti riitä kaikkialle.

St. Lucia – luontobongarin paratiisi

St. Lucia on yksi Etelä-Afrikan upeimmista luontokohteista. Todella pieni kylä kätkee ympärilleen todella upeita luontokohteita, joista harva suomalainen on edes kuullut. Safaria etsiville Hluhluwe iMolozi Park on keidas, mutta meitä kiinnosti enemmän iSimangaliso Wetland Parkin virtahevot ja krokotiilit. Näiden lisäksi runsas lintukanta ja St. Lucian joen suuaukko tarjoaa ainutlaatuisen paikan maailmassa – nimittäin se on ainoa paikka, missä samalla alueella elää virtahevot, krokotiilit ja hait. Eli ei muuta kuin niitä kolmea katsastamaan kanootilla…

Hippo 10 m päässä, kroko 5 m päässä tai hai 2 m päässä ei tunnu missään, mutta isovarpaan kokoinen torakka metrin päässä saa ihon kananlihalle. Kyllä reissun pelottavimmat eläimet koettiin Durbanin homeisessa hostellissa, mutta siitä selvittiin vuoraamalla itsensä pussilakanan sisään ja tempaisemalla pikakännit.

St. Lucian lähellä tutustuimme myös paikallisten asumiseen savimajoissaan ja puhutaan näistä retkistä mitä tahansa, niin väitän meidän tansseineen tarjonneen vastapainoksi paikallisille asukkaille yhtä paljon retkestä kuin me opimme heidän paikallisesta kulttuuristaan.

Iltakävely St. Lucian kylän liepeillä katsellessa muutaman kymmenen metrin päässä telmiviä virtahepoja poikasineen sai tuntemaan itsensä pieneltä maapallolla. Upeita elämyksiä ja yksi parhaista iltakävelyistä omassa elämässä.

Kanootilla krokotiilejä katsastamassa

Miten on, kiinnostaisiko kanoottiretki tällaisissa maisemissa?

Kanootilla krokotiilejä katsastamassa.

Nämä ruohokorsilla levänneet poikaset eivät tuntuneet kovin pelottavilta.

Nämä isommat veijarit sen sijaan kyllä.

Tämä hai parantali krokotiilin kanssa tappelun jäljiltä haavojaan rantakaislikossa.

Painivat virtahevot parinkymmenen metrin päässä oli hurja näky.

Eläinbongailujen ohella tutustuttiin myös paikalliseen kulttuuriin.

St. Luciasta Swazimaahan

Swazimaa oli ns. pakollinen välietappi matkalla kohti Nelspruitia, joka on portti yhteen Afrikan tunnetuimmista kansallispuistoista eli Kruger kansallispuistoon. Swazimaassa ihailimme suuria maanviljelyalueita todella leveine maatalouskoneineen. Hieman harmitti se, että ei ollut mahdollisuutta viettää kuin yksi yö Swazimaassa, sillä siellä olisi ollut tarjolla myös upeita kohteita eläinbongausmahdollisuuksineen. Aikataulut olivat mitä oli, niin oli aika jatkaa suoraan Nelspruitiin. Siellä oli yksi pakollinen välipäivä ennen Krugerin neljän päivän retkeä, joten pyhitimme sen kiertelyyn ostoskeskuksessa.

Nelspruitissa menimme taksilla isoon ostoskeskukseen ja ostimme loput tuliaiset sieltä kotiin. Itse en juurikaan reissuilla osta mitään tuliaisia itselle enkä kotiväelle, mutta luonnollisesti pidemmiltä reissuilta on jotain tuliaisia mukava kotimaahan viedä.

Vaikka Etelä-Afrikan päätiet ovat erinomaisessa kunnossa, niin sivutiet ovat sitten jo ihan mitä tahansa.

Swazimaassa tien varsilla näkyi isoja maatalouskoneita.

Yhden yön pysähtymistaktiika läpikulkumatkalla Swazimaasta takaisin kohti Etelä-Afrikkaa.

Three Rondevels ja Blyde River Canyon

Baz Bus -konseptilta ostamaamme lippuun sisältyi hintaan myös Krugerin kansallispuistoon tehtävä neljän päivän safariretki, joka alkoi Nelspruitista ja päättyi Johannesburgiin. Käytännössä tästä retkestä ensimmäinen päivä kierreltiin Krugerin kansallispuiston lähistön maisemanähtävyyksiä ja kaksi seuraavaa päivää kierreltiin eläimiä bongaamassa eteläisessä osassa Krugerin kansallispuistoa. Neljäntenä aamuna oli vielä aamusafari, jonka jälkeen matka jatkui kohti Johannesburgia.

Ennen kuin siis päästiin eläimiä bongaamaan Krugeriin, niin tutustimme yksiin Etelä-Afrikan suosituimmista maisemanähtävyyksistä. Päivän ohjelmassa olivat Three Rondevels ja Blyde River Canyon, joka on maailman kolmanneksi suurin kanjoni. Maisemat olivat kieltämättä huikeat, joskin pikkuhiljaa ajatukset alkoivat valumaan kohti Krugerin eläimistöä ja illan puolivälieräotteluita. Meillähän olisi ollut liput Hollanti vs Brasilia -otteluun, mutta tyydyimme katsomaan sitä majapaikkamme baarista 1500 kilometriä pohjoisempana.

Bourke's Luck Potholes on täynnä mielenkiintoisia veden muovaamia kalliokoloja.

Bourke’s Luck Potholes on täynnä mielenkiintoisia veden muovaamia kalliokoloja.

Three Rondavels - huikea luontonähtävyys.

Three Rondavels – huikea luontonähtävyys.

Blyde River Canyon on maailman kolmanneksi suurin kanjoni.

Krugerin kansallispuisto

Kaksi ja puoli päivää Krugerin kansallispuistossa olivat huikeita. Oikeastaan voisi sanoa, että elämäni antoisimmat päivät ikinä matkailussa. Jälkeenpäin olenkin todennut, että safarit ovat parasta mitä matkailussa voi olla. Upeita luontoelämyksiä ja villieläimiä lähietäisyydellä. Upean safaripäivän jälkeen muutama lasillinen punaviiniä eteläisen pallonpuoliskon alla linnunrataa tuijottaen – sitä näkyä ei unohda koskaan! Eikä myöskään sitä tunnetta, kun yritti ottaa hyeenasta kuvaa sähköpiikkilangan välistä, kun lensi tärähdyksestä metrin taaksepäin perseelleen. Kamera säilyi, ja myöhemmin todettuna myös hedelmöityskyky.

Big Five eli viisi suurinta eläintä tuli bongattua: Afrikannorsu, sarvikuono, leijona, leopardi ja puhveli. Lisäksi lukuisia muita kiehtoivia eläimiä, oikeastaan vain gepardin näkemättä jääminen jäi hieman harmittamaan. Mutta ei makeaa mahan täydeltä.

Elämäni leopardit

This is Africa!

Huikeita muistoja safarilta.

Leopardi on suosikkieläimeni luonnossa.

Leopardin "metsästäjä" työssään.

Leopardin “metsästäjä” työssään.

Krugerissa oli taukopaikoissa täplät, missä eläimiä oli eri päivinä bongattu.

Savannikoirien metsästyksen seuraaminen on hurjaa puuhaa.

Johannesburg ja Soweto

Krugerin ja viimeisen aamun leopardin bongauksen jälkeen oli aika jatkaa matkaa kohti reissumme päätepistettä Johannesburgia. Jo´burg on maailman vaarallisimpia kaupunkeja, eikä siellä itse asiassa meille ollut mitään erikoista kiinnostuksen kohteita. Sitä vastoin käytimme viimeisen reissupäivämme erittäin mielenkiintoisen Soweton päiväretkeen, joka oli apartheid-politiikan aikaan räjähdysaltis keskipiste. Soweton (South West Township) kierroksella näkyi todella jyrkästi Etelä-Afrikan kahtiajako. Todella upeita huviloita ja loistokkaita lähes kartanoita, mutta vastapainona ilman sähkö ja juoksevaa vettä olevia townshipeja.

Hector Pieterson ja Apartheid museum

Kävimme tutustumassa kahteen todella vaikuttavaan museoon. Hector Pieterson oli kolmetoistavuotias poika, jonka ampuminen aloitti todella suuret apartheidin hajoamiseen johtavat mellakat. Jos oli Hector Pietersonin muistomerkki ja museo vaikuttava, niin sitä oli vielä potenssiin kaksi Aparheid museo. Pelkästään jo lähtötilanne, jossa saimme Basson kanssa eri porteista sisäänkulkuun oikeuttavat liput ja kuljimme oman aikamme erillään museossa, oli vaikuttavin kokemus ikinä missään museossa.

Museokiertueen jälkeen kävimme tutustumassa vielä yhteen ilman sähköä ja vettä olevaan asuinalueeseen. Meidän sowetolainen opas ei saanut tulla alueella, vaan meitä oli vastaanottamassa paikallisen alueen asukas. Näiden kierrosten eettisyyttä mietitään aina silloin tällöin, mutta kaikki rahamme menivät suoraan paikallisten asukkaiden elinolojen parantamiseen. Kierroksen kruununa oli laiton baari, jonne pyysimme päästä oluelle. Oppaamme hieman pohti onko se edes mahdollista, mutta paikalliset asukkaat ottivat meidät erinomaisesti vastaan. Oli hienoa opetella perinteiset tervehdykset, joita näkee valkoiset miehet vain amerikkalaisissa elokuvissa. Oltiin kunniavieraat ja saatiin paikat laittoman baarin ainoasta pöydästä. Vaikkakin aika tiukkaan kysymykseen jouduttiin ensi töiksemme vastaamaan – Haka, Honka vai HJK?

Etelä-Afrikan kiertomatkan viimeinen kohteemme oli vanha kultakaivos, jossa laskeuduimme 225 metriä maan pinnan alapuolelle. Oli omin silmin järkyttävä nähdä olosuhteet, missä kultamainarit ovat aikoinaan joutuneet työskentelemään. Samassa yhteydessä oli huvipuisto, jonka laitteisiin ei ollut liiemmälti ruuhkaa. Saimme oikeastaan privaattikyytinä ajella muutaman kierroksen vuoristoradoissa ennen paluuta majapaikkaamme. Oli enää kotimatkan aika Amsterdamin kautta pompulla Suomeen.

Minitarina Sowetosta – Haka, Honka vai HJK?

Soweto on maailman kuuluisin township.

Sowetossa on todella rajut erot eri kaupunginosien välillä.

Soweton valokuvattu benjihyppypaikka.

Hector Pieterson Memorial. Muistomerkki 13-vuotiaana kuolleelle pojalle, jonka ampuminen käynnisti valtavat mellakat ympäri maata.

Apartheid museo oli todella vaikuttava kokemus alkumetreistä lähtien.

Kävimme tutustumassa myös vanhaan kultakaivokseen.

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin on aika päättä Etelä-Afrikan kiertomatka!

Summa summarum: Huikea reissu, yksi elämäni parhaista. Etelä-Afrikan kiertomatka luontonähtävyyksineen yhdistettynä jalkapallon MM-kisoihin oli ainutlaatuinen kokemus. Rakkaudella Bassolle, mahtavalle reissuseuralle vuosien varrelta!

Eteläisen puoliskon tähtitaivaan alla seikkailemassa,