Nowa Huta – anteeksi mikä?

Niin on porvarin lapsi tietämätön maailman menosta, jos ei Nowa Huta sano mitään. Tämä stalinistinen mallikaupunki oli tehty Leninin terästehtaan työtekijöitä varten, jotka Krakovan lähistöllä työskentelivät maailman suurimmassa terästehtaassa. Nowa Hutan piti olla alun perin vastakohta “taantumukselliselle” ja “pikkuporvarilliselle” Krakovalle, mutta hyvin pian siitä tuli yksi Krakovan kaupunginosista.

Nowa Hutassa ideana oli yksinkertaisesti se, että ihminen ei tarvitse muuta kuin työpaikan ja kodin. Työpaikka oli Leninin terästehdas, koti oli yhdessä joistakin umpikortteleista Nowa Hutassa. Toisin sanoen ihmisen ei tarvinnut korttelista pois lähteä. Sieltä löytyi kauppa ja päiväkoti, muuta ei tarvittukaan. Ja kun ihminen pysyy kotona, niin sen valvominenkin on helpompaa.

Nowa Hutan laajuutta kuvastaa parhaiten se, että alueen karttaan laitamille oli piirretty järvi, mitä ei ollut olemassakaan. Itse Leninin terästehtaan kokoluokkaa kertoo parhaiten se, että tehtaan portilta saattoi työtekijältä mennä kävellen tunti omalle työpisteelle. Terästä syntyi niin paljon, että kaikkea ei pystytty kuluttamaan koko Puolassa ollenkaan.

Tadeuz Sendimir -terästehdas, entinen Leninin terästehdas - Nowa Huta.

Tadeuz Sendimir -terästehdas, entinen Leninin terästehdas – Nowa Huta.

Nowa Hutan retket

Nowa Hutaan voi tehdä helposti retken Krakovan keskustasta. Tänne kommunistiseen ideaalikaupunginosaan voi mennä myös omatoimisesti raitiovaunulla, mutta itse en tätä suosittele. Alue on nimittäin niin laaja, että ei siitä saa omatoimiretkellä kunnolla mitään irti.

Ohjattuja retkiä on erilaisia, mutta mielenkiintoisimmissa ajoneuvoina on itäblogin uupumattomat kumikamelit. Lähtöportti -blogin Mika oli pääsiäisen aikaan siellä Trabantilla, itse pari vuotta aikaisemmin olin liikenteessä Puolan oman autoteollisuuden helmellä NYSA 522 -pakettiautolla. En osaa sanoa, kumman reissu oli suurempi elämys, mutta yllätyksellisesti molempien kulkupeli kesti koko kierroksen. Sanomattakin on selvää se, että Nowa Hutaan mennessä pitää olla alla kunnon itäblokin autotuotannon uljas ratsu.

Nowa Hutan kommunismi tour voi alkaa.

Nowa Hutan kommunismi tour voi alkaa.

Matkanjohtaja on kiihdyttänyt NYSA 522 -menopelin täyteen vauhtiin - 50 kilometriä on mittarissa ja ilmastointi löytyy.

Matkanjohtaja on kiihdyttänyt NYSA 522 -menopelin täyteen vauhtiin – 50 kilometriä on mittarissa ja ilmastointi löytyy.

Ohjelmat ovat eri retkillä hieman erilaiset, mutta tietyt kohteet kuuluvat jokaisella ohjelmaan. Leninin terästehtaan portit sekä keskusaukio kuuluvat ohjelmaan varmasti. Kirkkoja kommunismin aikana alueelta ei löytynyt. Nykyään siellä on arkkitehtuurisesti varsin kauniskin moderni kirkko.

Nowa Hutassa aika näyttää pysähtyneen.

Nowa Hutassa aika näyttää pysähtyneen.

Our Lady of Consolation Church.

Our Lady of Consolation Church.

Nowa Hutan keskusaukiolla oli aikoinaan muuten luonnollisesti Leninin patsas. Paino sanalla oli, sillä patsas on kadonnut ja aukiota koristaa nykyään Ronald Reaganin nimi. Katoavaista on solidaarisuus, sillä kukaan ei olisi uskonut lännensankarin valloittavan työväen jumalan paikan auringossa. Kyllä nyt politrukit pyörivät haudoissaan, mihin maailma on menossa. Maailma muuttuu, muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?

-Kohteena maailma / Rami

Krakova on itsessään kaunis, mutta monet sen suosituimmat nähtävyydet sijaitsevat kaupungin ulkopuolella.

Krakova on itsessään kaunis, mutta monet sen suosituimmat nähtävyydet sijaitsevat kaupungin ulkopuolella.