Unescon suojelukohteita, kuusimetsän kanjonia ja keidassuota

Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuisto sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla “keskellä ei mitään” erämaisessa lintukeitaassa. Kansallispuisto sijaitsee suurilta osin Kauhajoella, jonka keskusta on puolen tunnin ajomatkan päässä. Muut lähimmät kaupungit ovat Kankaanpää ja Parkano, joista molemmista on tunnin ajomatka kansallispuiston alueille. Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuiston läheltä löytyy myös Lauhanvuoren kansallispuisto kolmen vartin ajomatkan päästä, joten nämä kaksi kansallispuistoa on yhdistettävissä samalla kertaa. Toki jos molemmissa haluaa tehdä kunnon lenkit, niin silloin päiväretkeläisille tulee pitkä päivä.

Lauhanvuori-Hämeenkangas UNESCO Global Geopark sai kyseisen tunnustuksen vuonna 2020. Geoparkissa on kaiken kaikkiaan 52 kohdetta, joista osa on Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuiston alueella.

Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistossa on varsin monipuolista luontoa retkeilijälle kuusimetsästä suomaisemaan. Kahdella eri alueella olevat reitit ovatkin hyvin erilaisia, mikä lisää kansallispuiston mielenkiintoa erilaisilla maisemilla.

Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistossa on vaihtelevia maisemia Katikankanjonin virtaavasta purosta...

... Kauhanevan keitasuon pitkospuihin.

… Kauhanevan keitasuon pitkospuihin.

Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuisto

Kauhanevan-Pohjankaankaan kansallispuistossa on kaksi eri aluetta retkeilylle, joissa molemmissa on parin tunnin rengasreitit patikointiin. Katikankanjonin reitti sisältää paljon korkeuseroja kiertäen kuusimetsässä kanjonin ympärillä. Kauhalammen reitti puolestaan tekee kierroksen keidassuolla, jossa pitkospuilta pääsee nauttimaan upeista suomaisemista.

Vietimme kaverini kanssa retkeilypäivän viime syksynä Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistossa. Alkuperäisenä ajatuksena oli käydä katsastamassa myös Lauhanvuoren kansallispuisto samana päivänä, mutta se ei olisi onnistunut meidän aikataulullamme mielekkäästi. Siksi päätimme viettää koko retkeilyajan Kauhanevan ja Pohjankankaan reiteillä. Kiersimme molemmat rengasreitit maisemista nauttien.

Arkena on mukava retkeillä, kun luonnossa ei ollut kuin muutamia patikoijia.

Katikankanjonin reitti, 2 km

Vaikka Katikankanjonin reitti ei ole järin pitkä, niin maasto on kuitenkin vaativa retkeilijöille. Katikankanjonin ympärillä korpimetsässä kiertävä rengasreitti on maastoltaan mäkinen, ja reitillä ei paljon tasaisia osuuksia ole. Kaverillani on ollut hieman polvensa kanssa ongelmia, niin valitsimme tarkoituksella tämän reitin siksi ensimmäiseksi. Ajattelimme, että tuoreilla jaloilla reitti rasittaa polvea vähemmän – ja näin onneksi tapahtuikin!

Katikankanjonin reitti lähtee heti kiipeilemään kanjoni huipulle, josta hyvin nopeasti laskeudutaan kiemurrellen kanjonin pohjalla virtaavan puron rannalle. Eikä aikaakaan, kun aletaan taas kiipeämään ylöspäin, ennen kuin laskeudutaan alas…

Katikankanjonin reitillä on monia kohtia, missä tekee keskittyä pelkästään valokuvaukseen. Erämaan kuusikkometsät kanjonin rinteillä tarjoilee aika ajoin pilkistävälle auringolle mielenkiintoisia valoilmiöitä. Kaiken kaikkiaan kaunis patikointireitti, joka sopii rauhassa edeten myös hieman heikompikuntoisellekin.

Katikankanjonin reitti

Mäkisessä maastossa taivalletaan suurin osa reitistä.

Kauniita väriyhdistelmiä vuosituhanten aikaansaannoksina.

Puroalue kanjonin pohjalla oli kirkasvetistä ja hiekka hienoksi hioutunutta.

Välillä taas noustiin ylöspäin.

Kanjonin reunamat oli paikoin jyrkät, mutta köysillä suojattu.

Tällä osuudella ehti kasvaa tuuheammat viikset.

Välillä mentiin alaspäin.

Kunnes noustiin taas ylöspäin kanjonin päälle.

Kauhalammen reitti, 2.7 km

Katikankanjonin parkkipaikalta Kauhalammen reitille siirtymään menee puolisen tuntia, mikäli ajaa suoraan oikeaa reittiä. Itsellä yleensä on hyvä suuntavaisto, mutta ilman navigaattoria siirtyen “lähdettiin takki auki” liikenteeseen heikoin tuloksin. Jonkun matkaa ajettuani laitettiin navigaattori päälle ja totesimme, että olin ihan eri tiellä kuin kuvittelin. No tulipahan nähtyä legendaarisen Nummirockin tapahtuma-alue, mikä ei todellakaan ollut alkuperäisen optimaalisen reitin varrella.

Kauhalammen reitille on kaksi parkkipaikkaa. Pohjoisempana oleva Nummikankaan parkkipaikka oli meidän lähtöpiste harhaan ajamisen seurauksena. Eteläisempi Salomaan parkkipaikka olisi ollut logistisesti parempi vaihtoehto. Jälkeenpäin ajatellen olimme tyytyväisiä patikoinnin puolesta lähtöpaikkaan, sillä maisemat paranivat reitillä loppua kohti tasaisesti.

Nummikankaan parkkipaikalla odotti opastaulu.

Viitotukset oli hoidettu kiitettävästi molemmilla alueilla.

Itselle keidassuomaisemat ja pitkospuut ovat retkeillessä ehkäpä se rakkain maasto patikointiin. Suomaisemat värit yhdistettynä pitkospuihin luo taianomaisen visuaalisen maiseman, jota jaksaa loputtomasti ihailla. Kauhalammen reitillä oli tarjolla tätä kauneutta runsaasti, joskin reitillä on myös kangasmetsä osuutta.

Nummikankaan parkkipaikalta osa matkassa kulkee suoalueen reunamilla vanhaa keskiaikaista kauppareittiä, joka on ollut Suomen tärkeimpiä kulkuväyliä. Tällä osuudella on hyvä miettiä, millaista elämä tällä reitillä on ollut vuosisatoja sitten.

Kiersimme reitin siten, että suuntasimme ensiksi suoraan keskiaikaista kauppareittiä pitkin varsinaiselle Kauhanlammin kierrokselle siten, että kiersimme rengasreitin tulosuunnasta katsottuna myötäpäivään. Lähdimme kohti Salomaan parkkipaikan lähellä olevaa laavua, jossa nautimme makkarat nuotiolla päivän lounaaksi. Arkipäivänä reitillä oli hiljaista, mutta laavulle tuli meitä myöhemmin pariskunta, jonka kanssa vaihdoimme muutaman sanan ennen jatkamista reitin kokokohtaosuudelle.

Keskiajan tärkeä kauppa- ja postitie.

Suoalueestakin ehdittiin nähdä jo vilaus alkumatkasta.

Salomaan tulipaikka

Kauhanlammin pitkospuuosuus on yhteensä 1,6 kilometriä pitkä, eli yli puolet reitin kokonaisosuudesta. Reitin loppupäästä löytyy vielä Nummikankaan lintutorni, jossa kävin katsastamassa maisemat ennen alkavaa sadetta.

Nummikankaan parkkipaikalta on reilut puolisen kilometriä varsinaisen Kauhanlammen rengasreitin alkuun eli kokonaismatkaa tuli kierroksella nelisen kilometriä. Parkkipaikalle päästyä vaihdoin nopeasti kuivan paidan päälle ennen alkavaa kotimatkaa. Kaiken kaikkiaan rentouttava päivä Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistossa oli takana, ja Lauhanvuoren kansallispuistoon mennään tutustumaan eri reissulla.

Salomaan tulipaikan jälkeen alkoi pitkospuuosuus.

Kaiken kaikkiaan 1,6 kilometriä on pitkospuita patikoitavana.

Suomaisematkin voivat olla hyvin vaihtelevia.

Mikäs on vapaapäivänä patikoidessa.

Reitillä on kaksi eri uimapaikkaa, missä olisi mahdollisuus pulahtaa veteen.

Nummikankaan tulipaikka

Nummikankaan näkötorni

Maisema Nummikankaan näkötornista.

Summa summarum: Katikankanjonin ja Kauhanlammen reitit olivat yhdistelmänä erinomainen kokonaisuus. Siinä missä Katikankanjonin korpimaastoissa sai nousta ja laskea mäkistä maastoa, niin Kauhanlammen reitin ainoa nousu oli Niittykankaan lintutorniin. Varsin monipuolisesta ja osin UNESCOn suojelemasta alueesta onkin kysymys.

Datamarakattien vapaapäivä,
-Kohteena maailma / Rami

Voisi sitä vapaapäivän huonomminkin viettää.