Lissabonin raitiovaunut ja funicularit
Portugalin pääkaupunki Lissabonin katukuvaan kuuluu oleellisesti keltaiset raitiovaunut ja grafiittiväreillä maalatut funicularit. Lissabonin raitiovaunut ovat oiva tapa tutustua kaupunkiin, kun taas funiculareilla mennään lyhyitä matkoja jyrkkiä mäkiä ylös ja alas. Lissabonin funicular -systeemi julistettiin vuonna 2002 Portugalin kansalliseksi monumentiksi.
Raitiovaunut ja linja 28
Lissabonin raitiovaunut liikkuvat laajalla säteellä kaupunkia. Perusvärinä raitiovaunuilla on keltainen väri, mutta osa vaunuista saattaa olla maalattu “mainostajan” väreihin. Lisäksi turisteille on suunnattu historialliset punaiset raitiovaunut, joilla voi käydä ihastelemassa kaupunkia.
Varsinaisesta raitiovaunuverkostosta “turistilinjan” mainetta pitää yllä linja 28E eli tuttavallisesti linja 28, joka kulkee väliä Martim Moniz – Campo Ourique (Prazeras). Martim Monizin aukiolla onkin usein pitkät jonot odottamassa raitiovaunuun pääsyä ja näin ollen helpoin onkin päästä kyytiin matkan varrelta. Samaa tekee myös taskuvarasporukat, jotka ajelevat pieniä pätkiä varastaen täyteen ahdetuista vaunuista turistien kukkaroita. Kaikesta huolimatta Tram 28 kannattaa ajaa päästä päähän, sillä maisemat reitillä on sen verran mukavat. Varsinkin Alfaman kaupunginosan kapeilla kujilla ratikasta maisemat ovat parhaimmillaan. Campo Ourique päätepysäkillä kannattaa hypätä ulos ratikasta ja tutustua Prazérasin upeaan hautausmaahan.
- Erilaista Lissabonia: Prazéresin hautausmaa by Viva de Estrada -matkablogi
Ensimmäinen Lissabonin raitiovaunu aloitti liikennöinin 17.11.1873 hevosten vetämänä. Vuonna 1905 kaikki linjat oli sähköistetty ja hevosten vetämät linja kadonneet Lissabonin katukuvasta.
Lipun hinta: raitiovaunut 2,90 €.

Punaiset historialliset vaunut on tehty turisteille, mutta paikallisten harmiksi kaikki haluavat linjalle 28.
Funicularit
Varsinainen nähtävyys on kuitenkin samaisen Ferris -yhtiön liikennöimät funicularit. Lissabonin mäkisissä maastoissa on jo reilun sadan vuoden ajan autettu ihmisten ja tavaroiden siirtymistä mäkiä ylös ja alas. Ferrisillä onkin käytössä kolmen funicularin lisäksi vielä yksi hissi, Elevador de Santa Justa, joka aloitti liikennöinnin 10.7.1902 reitillä Largo do Carmo – Rua do Ouro.
Lipun hinta: Elevador de Santa justa (kaksi matkaa) 5,15 €.
Santa Justan lisäksi kolmea reittiä liikennöi furnicularit:
- Gloria Funicular (Praça Restauradores – S. Pedro de Alcântara), avattu 24.10.1885
- Bica Funicular (Rua S. Pedro de Alcântara – Largo Calhariz), avattu 28.6.1892
- Lavra Funicular (Largo da Anunciada – Rua Câmara Pestana), avattu 19.4.1884
Huomioitavaa on kuitenkin se, että alkujaan käytössä on ollut hyöryllä toimivia tai vesivoiman ja kaapelien avulla toteutettuja voimanlähteitä. Bica oli ensimmäinen, joka sai näistä sähköt ja se tapahtui kuitenkin jo yli sata vuotta sitten vuonna 1914.
Lipun hinta: Bica, Glória and Lavra Funicularit (kaksi matkaa) 3,70 €.

Vaunut on rakennettu siten, että takapää on nostettu, jotta matkustajat saavat istua ja seistä normaalisti vaunuissa.

Iltavaloissa funiculareissa on oma tunnelmansa. Tässä Gloria funicular Bairro Alton kaupunginosassa olevalla yläasemalla.
Kaupunkikävely Funicularien reittien mukaan
Funicularien reittejä operoiva Ferris on suunnitellut hienon kaupunkikävelyreitin, jonka avulla pääsee tutustumaan kaikkiin kolmeen funiculariin ja Santa Justan hissiin. Mikäli olet matkalla Lissaboniin, suosittelen tätä kävelyreittiä:
- Kaupunkikävely Funicularien mukaan (englanninkielinen PDF)
Omasta mielestäni Lissabonin raitiovaunut ja funicularit ovatkin kaupungin upein nähtävyys. Onko sinulle Lissabonin raitiovaunut ja funicularit tuttuja?
-Kohteena maailma / Rami
P.S. Lisää informaatiota Englanniksi:
- Ferris (viralliset sivut)
- Museo Carris (museon sivut)