Mitä PING Helsinki Business Festival opetti?

Ideoita, inspiraatiota ja 600 vaikuttajamarkkinoinnin eturivin tekijää. Tapaamisia tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Verkostoitumista, heittäytymistä ja ajatusten vaihtoa. Hulluja, järjettömiä ja kokeilemisen arvoisia ideoita. Kasa ilmapalloja ja erinomaista mausteista rommia. Ja paljon muuta. Sitä oli PING Helsinki Business Festival, mutta tärkeintä oli se, mitä se minulle opetti.

Ping Helsinki Business Festival 2017

Ping Helsinki Business Festival 2017

Seitsemän – täydellisyyden luku

Mikä oli itselle PING Helsinki Festivalin tärkein oivallus?
Vastaus: Seitsemän.

Ei ole tuulesta temmattu, että Aleksis Kivi kirjoitti seitsemästä veljeksestä. Siinä missä Danten Jumalaisessa näytelmässä oli seitsemän kuolemansyntiä, niin samalla tavalla Punaisen ristin ja Punaisen puolikuun liikkeen toimintaa ohjaa seitsemän perusperiaatetta. Ei ole myöskään sattumaa se, että Vain elämää -konseptissa on seitsemän artistia. Seitsemän on täydellisen ryhmän luku.

The Magnificent Seven (1960)

The Magnificent Seven (1960)

Mutta palataanpa hetkeksi vielä PING Helsinkiin. Tässä postauksessa en kerro sitä, mitä PING Helsingissä oli ohjelmassa ja mitä siellä tapahtui. Nimittäin PING Helsinki Business Festivalista kertoviin lukuisiin erinomaisiin postauksiin, mietteisiin, jälkipeleihin ja videotaltiointeihin pääset kelaamalla Twitteristä #PINGHelsinki hashtagia.

Poikkeuksellisesti tässä postauksessa kerron siitä, mitä pääni sisällä liikkuu juuri nyt. Nimittän PING Helsingin kokee jokainen eri tavalla. 600 osallistujaa, joista 250 sisällöntuottajaa, toimivat hyvin erilaisessa maailmassa. Toivottavasti tästä postauksesta on sinulle iloa, joka toimit sisältömarkkinoinnin parissa.

Seitsemän faktaa sisällöntuotannosta

Ole oma itsesi!

Siinä sitä moni ruudun toisella puolella kelaa, että eikö nyt jumalauta parempaa tarttunut matkaan mukaan? Ei olisi voinut, sillä tässähän tämä koko homman juju on. Ihan sama mitä teet, niin tee se omalla tavallasi. Sisällöntuottajan on erottauduttava massasta. Aivan samalla tavalla sisältöyhteistyötä tekevän yrityksen on tehtävä yhteistyötä omannäköisten sisällöntuottajien kanssa. Vaikuttajamarkkinointi on tämän päivän juttu ja siinä kelkassa kannattaa olla alusta lähtien mukana oikeanlaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Itse teen yhteistyötä vain sellaisten toimijoiden kanssa, joidenka palveluja käyttäisin muutenkin.

Kohteena maailma - Rami Rajakallio

Ping Helsinki - Kohteena maailma

Etsi uusia kuvakulmia

Oli sitten kyseessä bloggaaminen, vloggaaminen, kuvaaminen tai ihan mikä tahansa sisällöntuotanto, yritä tuoda jotain uutta. Tee juttuja aiheesta, mistä ei ole ennen tehty tai etsi suositusta aiheesta uusi kuvakulma. Tuttu aihe kokonaan uudesta näkökulmasta voi olla yllättävän mielenkiintoinen, siinä missä vanhan kaavan toistaminen ei kiinnosta välttämättä enää ketään. Matkabloggaajana itselle on iso haaste löytää kaikille tutusta nähtävyydestä kuvakulma, mitä ei ole ennen käytetty, mutta silti se osataan yhdistää heti kohteeseen. Onneksi sentään itse juttujen tekemiseen tutuistakin aiheista riittää uusia kuvakulmia helpommin.

Tämä Vincitin työnhakuilmoitus on oiva esimerkki omanlaisesta kuvakulmasta: wp-osaaja.

Evelina ja Tämän kylän homopoika alias Eino Nurmisto.

Evelina ja Tämän kylän homopoika alias Eino Nurmisto.

Keskinkertaisuus on kuolemaksi

Ei ehkä sinun, mutta kanavasi. Mikään ei ole niin pahaa kuin keskinkertaisuus. Mitään ei kannata julkaista sen takia, että pitäisi. Jos ei ole laadukasta julkaistavaa, älä julkaise. Keskinkertaisuus ei kiinnosta ketään, paitsi äitiäsi.

Facebook työpaikoille pakolliseksi

Facebookin ryhmät on maailman paras verkostoitumisen lähde. Linked on viiden vuoden päästä kuollut ja sen on korvannut Facebookin ryhmiin perustuva tekniikka. Tämän päivän arvokkaimmat keskustelut käydään Facebookin ryhmissä, missä samat arvot jakavat ihmiset rakentavat parempaa tulevaisuutta. Näin Facebook keskusteluryhmien kautta muuttuu työpaikoilla kielletystä sallituksi, jonka kautta työntekijöiden on löydettävä parhaat kanavat itsensä kehittämiseen. Tämänkin päivän Suomen yksi puhutuimmista aiheista on Digitalist -ryhmä ja siihen liittyvät käänteet viime kuukausina.

LIVE verkostoitumista ei voita mikään, mutta Facebook tarjoaa ryhmäkeskusteluiden kautta löytää oikeita ihmisiä inspiroimaan ja jakamaan yhdessä kiinnostavia asioita.

LIVE verkostoitumista ei voita mikään, mutta Facebook tarjoaa ryhmäkeskusteluiden kautta löytää oikeita ihmisiä inspiroimaan ja jakamaan yhdessä kiinnostavia asioita.

Do What You Can’t

Casey Nestait on Youtube -maailman tähti ja elävä esimerkki siitä, että ihminen voi tehdä mitä vain. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, liikkuva kuva vieläkin enemmän. Katso alla oleva video ja ala toteuttaa itseäsi!

Seitsemän päivän viikonloppu

PING Helsinki Business Festivalin puhujista nostan esiin yhden nimen ja se on tulevaisuuden tutkija Ilkka Halava. Olen jo pitkän aikaa itse miettinyt sitä, ettei tässä nykyisessä edellisten sukupolvien kellokorttiin perustuvassa työtavassa ole mitään järkeä. Ilkka Halava käsitteli puolituntisessaan myös sitä, että automaation lisääntyminen ei vie ihmiseltä mitään pois vaan antaa heille lisää apua omiin heikkouksiin. Automaatio tulee tekemään sellaiset työt, että niistä vapautuvan ajan ihmiset pystyvät käyttämään johonkin mielekkäämpään toimintaan.

Tulevaisuudessa seitsemän päivän viikonloppu tarkoittaa sitä, että työn tekeminen on kivaa ja sitä voi tehdä koska vaan. Ihmiset ovat onnellisempia, aikaansaavempia ja terveempiä kuin ennen.  Onhan jo tälläkin hetkellä nähtävissä sitä, että diginomadit ovat omaksuneet tätä ideologiaa tekemällä mielekkäitä töitä mistä päin maailmaa tahansa juuri sen verran kuin katsoo tarpeelliseksi. Kun työnteolle on oikeat olosuhteet, niin lopputulos on laadukasta päivästä toiseen.

Laadukas työ vaatii aikaa ajatteluun.

Laadukas työ vaatii aikaa ajatteluun.

Täydellisen avaruusmiehistön metsästys

Tärkeintä kaikessa on se, että jokaisen pitää löytää se porukka, kenen kanssa haluaa tehdä hommia. Sillä tavalla syntyy parasta jälkeä ja jokainen pääsee käyttämään vahvuuksiaan. Itselle maaginen luku on seitsemän, eikä se ole tuulesta temmattu.

Olen saanut kunnian olla kaksi kertaa Pata Degermanin luennolla, joka on perustunut Mt. Sisu -retkikuntaan. Niillä luennoilla olen oppinut, että NASAn tekemien tutkimusten mukaan täydellinen ryhmäkoko avaruussukkulan miehistölle on seitsemän. Olen tätä maagista numeroa seitsemän käyttänyt vuosien varrella useaan otteeseen ja sillä on saavutettu erinomaisia tuloksia, milloin missäkin. Viimeksi PING Helsingissä illan parhaat tarinat ja inspiroivimmat ideat syntyivät, kun oli maaginen ryhmäkoko seitsemän kasassa. Itse tykkään tehdä asioita mieluummin porukalla kuin itsenäisesti puurtaen, jollekin toiselle sopii paremmin toinen tapa. Siksi tärkeintä on se, että jokainen löytää itselleen sopivan avaruusmiehistön.

Kohteena maailma / Rami ja Pata Degerman PING-tunnelmassa.

Kohteena maailma / Rami ja Pata Degerman PING-tunnelmassa.

Kotitehtävä: Mieti ketkä kuuluvat sinun täydelliseen seitsemän hengen avaruusmiehistöön saavuttaaksesi parhaat tulokset sisällöntuotannossa. Eri tehtävissä toimii erilaiset kokoonpanot, mutta ketkä kuuluvat jatkuvasti sinun tärkeimpään tukiverkostoon?

Sisällöntuotantoa ja mielipidevaikuttamista,
-Kohteena maailma /Rami

P.S. Kiitokset PING Helsinki Business Festivalin järjestäjille, osallistujille ja omalle avaruusmiehistölleni, että sain viettää elämyksellisen päivän kanssanne!

Kansikuvassa olevan Atlantiksen avaruuslento STS-125 miehistö vasemmalta oikealle: Massimino, Good, Johnson, Altman, McArthur, Grunsfeld, and Feustel. copyright NASA - Mikä on sinun täydellinen avaruusmiehistösi?

Kansikuvassa olevan Atlantiksen avaruuslento STS-125 miehistö vasemmalta oikealle: Massimino, Good, Johnson, Altman, McArthur, Grunsfeld, and Feustel. copyright NASA – Mikä on sinun täydellinen avaruusmiehistösi?