New Yorkista San Franciscoon

Saatesanat – Jalkapallon MM-kisat on ollut itselle aina sellainen urheilutapahtuma, mitä on tullut seurattua nuoresta pojasta lähtien. Muutaman kerran olen käynyt paikan päällä katsomassa kisoja (USA 1994, Saksa 2006 ja Etelä-Afrikka 2010) ja jokainen kerta on ollut ainutlaatuinen. Tässä postauksessa keskitytään 21 vuotta sitten tapahtuneeseen unelmareissuun läpi Yhdysvaltojen, jonka aikana käytiin pari peliäkin katsomassa. Tekstit ovat pätkiä matkalla kirjoittamastani reissupäiväkirjasta ja kuvat nostalgisesti “skannattu valokuvaamalla” kuvateksteineen valokuva-albumista. Mieli on edelleen yhtä nuori kuin kuvissa, mutta painoa on kertynyt jokunen kilo lisää vuosien varrella 🙂

Huomioitavaa on se, että matkustaminen 21 vuotta sitten oli hieman erilaista kuin nykyään. Paperilliset lento- ja bussiliput oli ostettu etukäteen Kilroysin kivijalkamyymälästä ja matkasuunnitelmien tukena oli internetin sijasta kirjastosta lainattavat matkaoppaat. Olimme etukäteen Kilroysin kautta varanneet ensimmäisen kahden kohteen majapaikat, mutta muuten etsimme majoituksen aina kaupunkien linja-autoasemien seinillä olevista mainoksista yleensä kävelemällä paikan päälle sopivaan hostelliin tai hotelliin. Kotiin pidettiin reissulta muutaman kerran yhteyttä kolikolla toimivilla lankapuhelimille – ihan niillä samoilla millä varattiin reissun hotellitkin tien päällä, jos ne eivät olleet kävelymatkan päässä. Koska elektronisia laitteita ei ollut matkassa mukana, niin johtojen sijasta ainoastaan piti huolehtia, että kameraan oli varattu yhdeksän rullaa filmiä. Sekä tietysti varaparistot Sony Walkman -korvalappustereoihin…

— Ota pullo olutta tai lasi viiniä ja matkusta rannikolta rannikolle —

Grayhoundilla läpi Yhdysvaltojen

Ystäväni Villen kanssa olimme pitkään haaveilleet Jalkapallon MM-kisojen katselemisesta paikan päällä. Nyt kun molemmilla oli mahdollisuus lomailuun samaan aikaan, niin mietimme eri vaihtoehtoja samalla nähdä Yhdysvaltoja. Monista vaihtoehtoista valitsemme, suurimman, kauneimman, kiehtovimman ja raskaimman. Päätimme kulkea rannikolta rannikolle 25 päivässä.

Coast to Coast -matkareitti (Klikkaa karttaa Google Maps)

New York – Big Apple

La 2.7.1994 (I day) Kangasala – Helsinki – Tukholma – NEW YORK

Kaikki sujunut enemmän kuin hyvin. Grönlandin eteläosaa ihaillessa 12000 metrissä teessä ja whiskyssä on aromien lisäksi vapauden tietoisuus.

Newarkissa tunne oli kuin rikollisella täytellessä maahantulokorttia. Kentältä lähdimme bussilla kohti Manhattania. Ilma on tukahduttavan kuuma, yli 30 celsiusta. Empire State Buildingin korkeuden tajusi vasta sen juurella seisoessa, ja muutenkin alkoi päästä sisään Manhattanin henkeen. Times Squaren valot iltavalaistuksessa sekä Broadway antoi lopullisen sinetin.

Times Square - New York, 1994

Times Square – New York, 1994

Su 3.7. (II day) Central Park – Hard Rock Cafe – Empire State Building
Aamu-uinnin ja saunan jälkeen kohti Visitors Bureau:ta Columbus Circlelle. Sieltä edelleen Lincoln Centerin kautta Central Parkiin. Siellä katselimme ulkoilmakonserttia, jossa esiintyi Road March Finalist Ajula. Lorvittuamme siellä aikamme, suuntasimme katsomaan Romania vs. Argentiina Hard Rock Cafeseen. Illan ohjelmaan kuului 42nd Street, Times Square ja Empire State Buildingin näköalatasanne.

He said: “Do not let your hearts be troubled. Trust in God; trust also in me – John 14:1

Ma 4.7. (III day)  the Forth of July | Yankee Stadium – Staten Island Ferry
Mikä olisi parempi tapa nauttia USA:n kansallispäivää kuin kansallispelin parissa Yankee Stadiumilla. Oakland Athletics voitti 4-0, mitä paikalla oli todistamassa vain 22000 katsojaa. Aurinko porotti pilvettömältä taivaalta, joten selkähän siinä paloi, kun tyhmä oli.

Pääsylippu N.Y. Yankees vs. Oakland Athletics, 1994

Auringonlaskun aikaan menimme kuvaamaan Manhattanin eteläkärjen Staten Islandin lautalta. Mereltä päin Manhattan on parhaimmillaan.

Itsenäisyyspäivän ilotulituksen jälkeen tutustuimme China Towniin, mikä nyt ei ollut aivan viisain ratkaisu. Paukut oli aika voimakkaita ja kaiku mahtava.

Manhattanin eteläkärki - 1994

Manhattanin eteläkärki – 1994

Ti 5.7. (IV day) Intrepid sea air space Museum – Giants Stadium
Koska Komulaisen sukellusvene teki viimeisen sukelluksensa, jouduimme tyytymään USS Growleriin, joka oli ainakin vielä pinnalla Interpid sea.air.space museumissa. Ydinohjuksilla varustetun sukellusveneen lisäksi paikalla oli paljon lentokoneita mm. A-12 Blackbird.

Museokäynnin jälkeen lähdimme bussilla Giants stadiumille katsomaan päivän päätapahtumaa – Bulgaria vs. Mexico.

Tunnelma oli jo ennen peliä sanoin kuvaamaton. Jalkapallon MM-kisat on paikanpäällä juuri sellaista kuin odotinkin: voitto ei ole tärkeintä vaan että on hauskaa. Niin muuten, Bulgariahan voitti lopulta rankkareilla.

Meksiko vs. Bulgaria, Giants Stadium, 5.7.1994

Ke 6.7. (V day) Macy’s – Madison Square Garden – World Trade Center
Manhattanin eteläosaa kohti kävellessä tutustuimme ensiksi Macy’s:iin, joka ei välttämättä ole kaunein mutta suurin. Urheilun ystävälle MSG on pakollinen tutustumiskohde, mutta sisätilat jätimme toiseen kertaan ja talviaikaan. Kävelimme sieltä eteenpäin Green Villagen poikki Little Italyyn ja China towniin, jonka jälkeen päädyimme Wall Streetille.

Maisemakatsauksen suoritimme tällä kertaa World Trade Centerissä n. 440 metrissä. Mahtavien näkymien jälkeen päätimme lähteä katsomaan baseballia. Tällä kertaa tunnelma oli parempi ja väkeä paikalla jo kohtalaisesti. Oakland oli tälläkin kertaa parempi 4-2.

To 7.7. (VI day) United Nations – Harlem – St. Divine
Päivän ainoa tutustumiskohde oli UN:n päämaja. Siellä olimme opastetulla kierroksella, jonka jälkeen suuntasimme kohti Harlemia normaalilla bussilinjalla. Linja kulki 3 Av pitkin Itä-Harlemin poikki, josta kääntyi 125 th st. elikä Harlemin pääkadulle. Toisessa päässä Martin Luther King st. jäimme bussista pois ja kävelimme St. Divenen goottilaiseen kirkkoon, mikä on maailman suurin sellaista laatua.

Kaiken kaikkiaan New Yorkissa aika kului tosi nopeasti tosi kuumassa säässä. Ei muuta kuin huomenna kohti Bostonia, ja Coast to Coast | Grazy Dream varsinaisesti alkaa.

Boston

Pe 8.7. (VII day) New York – BOSTON
Ensimmäinen siirtymäosuus Grayhoundilla oli vuorossa, joten aamulla lähdimme kohti Bostonia. Vähän yli 13:00 oli ensimmäinen bussimatka takana ja löysimme itsemme South Stationilta. Sieltä metrolla majapaikkaamme, jonka jälkeen lähdimme tutustumaan lähialueeseen. Pienien nokkaunien jälkeen oli muutaman oluen paikka ja kaupungin yöelämään tutustuminen.

Nättejä tyttöjä oli paljon ja olut maistui mm. Hard Rock Cafessa. Ensimmäinen päivä kertoi Bostonista sen, että siellä saattaisi vaikka asua.

Grayhound

La 9.7 (VIII day) Foxboro Stadium – North End – Quincy Market
Aamulla aikaisin hereille ja aamiaisen jälkeen metrolla South Stationille, josta 9.05 lähti Amtrakin kisajuna kohti Foxboro Stadionia (puolivälierä Italia vs Espanja). Stadionilla italialaisilla oli enemmistö kannattajissa, ja itse pelissä Italia voitti 2-1 Baggion poikien maaleilla. Pelin jälkeen kisajunalla takaisin Bostoniin italialaisten voitonjuhliin North Endiin.

North Endin retken jälkeen tulimme takaisin Downtowniin Quincy Marketiin, jossa vietimme loppuillan Bostonin viihtyisässä illassa. Tunnelma oli mahtava, ja millään ei olisi halunnut mennä nukkumaan.

Su 10.7. (IX day)
Pakattuamme tavaramme aamulla, kävimme John Hancock Towerissa ihailemassa Bostonia ilmasta käsin. Tornista menikin odotettua kauemmin ja missasimme ensimmäisen puoliajan Saksa-Bulgaria -ottelusta. Iltapäivällä kävelimme Freedom Trailin loppuosan, ja vietimme aikaa Quincy Marketissa.

Bussin piti lähteä 10.00 pm kohti Buffaloa, mutta jouduimme odottamaan sitä laiturilla lähes 2h. Bussi tuli lopulta, ja ennenkuin pääsimme lähtemään Buffaloon (Albanyn ja Syracusan kautta) kävimme vaihtamassa sen talleilla.

Suuret järvet | Niagara Falls – Toronto – Detroit – Chicago

Ma 11.7. (X day) Buffalo – Niagara Falls – Toronto
Saavuttuamme Buffaloon, lähdimme paikallisbussilla kohti Niagaran putouksia. American putoukset ja hevosenkenkä -putous olivat mahtavia. Ensin ihailimme niitä Usan puolelta lähietäisyydeltä, jonka jälkeen siirryimme Rainbow Bridgen yli Kanadan puolelle.  Kanadan puolella katseltiin vielä hetki putouksia, jonka jälkeen lähdimme kävelemään kohti bussiasemaa. Asemalla selvisi, että vartin päästä lähtee seuraava Grayhound Torontoon.

Vähän ennen kahdeksaa löysimme halvan hostelin, josta varasimme huoneen pariksi yöksi. Illalla tehtiin vielä pieni kierros kaupungilla ennen nukkumaan menoa.

Ti 12.7 (XI day) Toronto | China town – Sky Dome – CN Tower
Mikäs on mukavampi tapa herätä kuin palohälytyskellon ääneen? Rahat ja kamera kassiin, ja paloportaita pitkin kohti alakertaa. No vääräksi hälytykseksi lopulta paljastui. Kaupunkikierros aloitettiin tutustumalla China towniin, mikä on maailman toiseksi suurin Kiinan ulkopuolella. Tämän jälkeen menimme Sky Domeen ja joimme siellä bisset Hard Rock Cafessa.

Seuraava etappi olikin sitten CN Tower näköalatasanne 346 metrin korkeudessa. Tornilla on muuten mittaa 553 metriä, mikä riittää maailman korkeimmaksi vapaasti seisovaksi.  Kanadan tuliaisiksi kävin ostamassa itselleni pari paitaa, ja illalla rentouduimme hostelin saunassa parilla löylyillä.

Ke 13.7. (XII day) Toronto – Detroit
Aamulla oli aika lähteä takaisin USA:n puolelle ja tällä kertaa Detroitia kohti. Ensi metreistä huomasi, että Detroitin keskusta on jotenkin autioitunut. Keskustassa on vain pari aluetta, missä jotain on. Muuten autiota ja sottaista. Anyway, katselimme jalkapallon välierät Renesanssikeskuksessa ja Greek Townissa. Nämä muuten ainoat paikat, missä tapahtui jotain.

Välierien jälkeen ajelimme pari kierrosta People Moverilla, jonka jälkeen menimme bussiterminaaliin pelaamaan shakkia. Eka paikka missä ei ole reissulla oikein viihtynyt, joten päätimme lähteä suoraan yöbussilla Chicagoon. Eli ei muuta kuin iltahömpsyt ja unta palloon.

To 14.7. (XIII day) Chicago | Sightseeing tour – Comiskey Park
Aamulla kuudelta ei ole paras mahdollinen tapa saapua uuteen kaupunkiin. Väsyneenä ja vittuuntuneena lopulta löysimme sopivan hostelin mihin pääsimme heti sisään. Aamupäivä kuluikin sitten nukkuessa, minkä jälkeen starttasimme kiertoajelulle Sears Towerin edustalta. Kiertoajelu oli tosi hyvä ja antoi mukavan kuvan Chicagosta. Kiertoajelun jälkeen lähdimme viettämään iltaa Comiskey Parkiin, missä olivat vastakkain American Conferencen kaksi parasta – Chicago White Sox ja Cleveland Indians. Sox voitti lopulta 36000 katsojan hurratessa 6-3.

Baseball pelissä oppii kulttuurista enemmän kuin kaupungilla kävellessä viikossa. Laatikoittain syötävää ja juotavaa sekä valotaululla olevat kilpailut ovat osa tapahtumaa.

Grayhound – halki mantereen

Pe 15.7. (XIV day) Chicago – Des Moines – Omaha
Aamulla pakattua tavarat, lähdimme vielä tutustumaan Chicagoon. Ohjelmassa oli nopea käynti John Hancock Towerissa, missä menimme maailman nopeimmalla hissillä katsomaan maisemia. Sen jälkeen oli vuorossa perinteiseksi muodostunut olut Hard Rock Cafessa, jonka jälkeen lähdimme klo 14 kohti Salt Lake Cityä. Alunperin tarkoitus oli viettää yksi päivä matkalla Cheyennessä, mutta olimme aikatauluamme jo hieman jäljessä.

Alkumatkan maisemana on ollut maissipellot, ja maa on hyvin tasaista. Davenportia ennen ylitimme Mississipin. Matka bussissa on sujunut kohtuullisen hyvin Omahaan saakka, missä oli tunnin tauko.

La 16.7. (XV day) Omaha – Cheyenne – Salt Lake City
Taukoja Greyhoundin pidemmillä vuoroilla on pidetty sopivasti. Suurin osa matkustajista on mustia ja nuoria, sillä tämä on halvin tapa matkustaa pitkiä välimatkoja. Usein pysähdyspaikkana on huoltoasema & hampurilaisravintola -kompleksi, mutta keskilännessä joudutaan välillä pysähtymään tien varteen jaloittelemaan.

Maisema muuttunut länteenpäin mennessä sikäli, että maa alkaa olla karumpaa ja nautakarjaa on näkyvissä aika paljon. Lähempänä Salt Lake Cityä menimme vuoren solassa ja maisemat olivat upeita.

Su 17.7. (XVI day) Las Vegas – MM-finaali
Koska lähtö Cheyennestä myöhästyi pari tuntia, päätimme ohittaa Salt Lake Cityn ja mennä suoraan Vegasiin. Saavuimme aamulla kaksi päivää kestäneen bussimatkan jälkeen taatusti väsyneinä. Majoituimme Plaza hotelliin, missä viiden tähden huone maksoi 65 markkaa mieheen. Aamupäivän vietimme uima-altaalla, jossa odottelimme jalkapallon MM-finaalin alkua.

Jalkapallon MM-finaalia katselimme casinon baaritiskillä pokerikone nenän edessä. Iltapäivä sujui suunnitelmien mukaan siihen saakka, kunnes seuraamme liittyi north-carolinan poika. Pelin jälkeen lähdimme hänen kanssaan kaupunkikierrokselle, josta tulimme mopon karattua käsistä verrattain aikaisin nukkumaan.

Ma 18.7. (XVII day) Las Vegas – the Strip
Yöllä päätimme jäädä vielä päiväksi Las Vegasiin, mutta emme saaneet varattua enää toista yöstä täynnä olevasta hotellista. Koska emme viitsineet vaihtaa toiseen hotelliin, päätimme lähteä yöbussilla Losin kautta Diegoon. Aamiaisen jälkeen menimme takaisin Plaza hotellin uima-altaalle pulikoimaan ja aurinkoa ottamaan. Viisituntinen vierähti parhaillaan 43 asteen lämmössä. Myös Vegasin kukkulat näkyvät hyvin altaan reunalta.

Illaksi menimme Stripille tutustumaan muutamaan uuteen kuuluisaan kasinoon. Miragen valkoisia tiikereitä ja Caesar Palacen marmoreita katsellessa tajuaa, kuinka paljon kasinoiden on tuotettava voittoa. Illan päätteeksi pelasin vähän Treasure Island:ssa rulettia ja kolikkokoneita.

Ti 19.7. (XVIII day) Las Vegas – San Ysidro – Tijuana – San Diego – Los Angeles
Puolen yön jälkeen lähdimme bussilla ensiksi Los Angelesiin ja sieltä San Diegoon. San Diegossa vaihdoimme bussia ja lähdimme kohti San Ysidroa. San Ysidrossa söimme aamiaisen, jonka jälkeen lähdimme kävelemään kohti Tijuanaa. Rajan ylitys oli pelkkä muodollisuus, joten jouduimme pyytämään passiimme leimat erikseen. Heti Meksikon puolella alkoi täysin erilainen kulttuuri. Vietimme Tijuanassa muutaman tunnin, jona aikana opettelin tinkauksen jaloa taitoa.

Palattuamme USA:n puolelle menimme ensiksi ratikalla San Diegoon ja sieltä edelleen Los Angelesiin, missä majapaikaksi valitsimme Banana Bungalowin. Ilmainen Pick-Up kuljetus vei meidät keskelle ilmaista kaljailtaa…

Los Angeles – City of Angels

Ke 20.7. (XIX day) Hollywood – Bewerly Hills – Malibu Beach – Venice Beach
Aamulla oli herättävä aikaisin, koska vuorossa oli L.A. Tour. 12 henkeä pakettiautoon ja on the road. Ensiksi oli vuorossa Hollywood ja ennen kaikkea Kiinalaisen teatterin ympäristö tähtien jalan- ja kädenjälkineen. Hollywoodin jälkeen oli vuorossa Bewerly Hills pakollisena pysähdyspaikkanaan Rodeo Driven kaupat. Sen jälkeen lähdimme Home of Stars -kiertueelle Bewerly Hillsin ja Bel-Airin hienostoalueille. Päivän lounaan söimme Malibu Beachissä ihaillen merimaisemaa, sillä aurinko oli piilossa ja ‘hillsit’ eivät olleet parhaimmillaan.

Ruokailun jälkeen kävimme J. Paul Getty museumissa, mikä on maailman rikkain. Siihen sitten loppuikin unelmien Los Angeles, sillä lähdimme katsomaan Downtownin jengialueita ja Skid Rown.

Pidimme vielä iltapäivällä tauon Venice Beachille, missä oli jäljellä tuulahdus Jim Morrisonin ajoista. Kävelimme rantakadulla ja katselimme maailman menoa.  Kiertoajelun päätteeksi tutustuimme vielä kuulennon 25-vuotisjuhliin USA:n suurimmassa kaupungin puistossa ennen kuin oli vuorossa kämpillä biljardikisat.

To 21.7. (XX day) Universial Studios
Edellisen illan halpa kalja ja biljardikisat oli aika jättää taakse kiirehtiessä 9 am vaniin ja lähteä Universial Studioille.  Ensin oli vuorossa sanoin kuvaamattoman hieno Back to future -simulaattori. Sen jälkeen suuntasimme kiertoajelulle junabussilla, missä näimme mm. King Kongin, Tappajahain, maanjäristyksen, tulvan sekä Psykon talon. Kerrassaan loistavan kiertoajelun jälkeen oli vuorossa eri elokuvien efektien ja tehosteiden vuoro. Kävimme katsomassa Backdraft -näytöksen sekä Psykon, Back to the Futeren ja E.T:n trikkejä.

Varsinkin Backdraft -näytös oli erityisen vaikuttava. Näimme miten elokuvan kemikaalitehtaan palon räjähdykset oli kuvattu, ja miten tulta käsitellään elokuvissa.

Tietysti kävimme katsomassa Miami Vice ja Wild West stunt showt. Animals in the stage -näytöksessä olivat mukana mm. Beethowen, Lassie ja Einstein. Musiikkipuolesta vastasivat Blues Brothers ja Beetlejuice.

9 tuntia kului tosi nopeasti eikä se riitä niin isoon alueseen. Livingstones ja E.T. jäi meiltä tällä kertaa näkemättä. Illalla oli hostelissa Free Beer Night, mutta sitä ennen huoneessamme oli mukavaa yhteislaulua.

Miami Vice show, Universial Studios, 1994

Pe 22.7. (XXI day) L.A. Downtown – Hollywood Boulevard
Viimeinen päivä L.A:ssa kului etelä-afrikkalaisen Miken kanssa downtownissa ja Hollywoodissa. Los Angelisin keskusta on mitäänsanomaton ja kunnon kauppoja ei löytynyt. Takaisin päin tullessa pysähdyimme vielä hetken mielijohteesta Hollywood Boulevardille. Mieli ei olisi tehnyt lähteä, mutta pakko oli, koska bussilippu umpeutuu keskiyöllä.

Helvetinmoinen kiire syntyi erilaisten sähläyksien vuoksi, mutta perinteiseen tyyliin eli tuurilla välillä ‘taksiakin’ käyttäen pääsimme San Franciscon bussiin jotakuinkin ajoissa.

San Francisco

La 23.7. (XXII day) Tvin Peaks – Golden Gate Park – Sausolito – Jazz club
Päivä oli tarkoitus pyhittää ostoksille, mutta toisin kävi. Aluksi kiertelimme kauppoja ja ostin uudet golfmailat. Varsinainen ohjelmanmuutos tapahtui turisti-infossa, kun tapasimme Louisin. Alkurupattelujen jälkeen hän tarjosi meille tilaisuutta lähteä tutustumaan kaupunkiin hänen autollansa. Puoli neljästä kahteentoista ajelimme ristiin rastiin kaupunkia, katsellen parhaita maisemia. Golden Gateä kävimme katsomassa myös Sausoliton puolelta, missä söimme pitzat rantakadulla auringon laskiessa Alcatrazin taakse. Todella paljon tuli sitä ennen nähtyä ennen kuin menimme kuuntelemaan jazzia ja juomaan muutaman oluen.

Jälkeenpäin muistelen aina hymyssä suin Louisin vieraanvaraisuutta. Jazzklubille viedessään hän sanoi vaatetuksemme olevan OK farkkuineen ja flanellipaitoineen. Hiukan tunsin kuitenkin oloni kiusalliseksi, kun istuimme parhaalla paikalla muiden ollessa ympärillämme pitkine iltapukuineen ja frakkeineen. Mutta seura ja jazz oli loistavaa.

Su 24.7. (XXIII day) Time Square – Fishersman Wharf – China town
Aamusta lähtien iltaan saakka hirveä paniikki tehdä ostoksia. Päivä vierähti kaupoissa nopeasti, ja samalla tutustuimme Fishersman Wharfiin, Chinatowniiin ja Cable Cariin. Iltapäivästä shoppailun paniikki oli pahimmillaan ja tulihan sitä paljon ostettuakin – mutta ei ehkä niitä mitä piti.

Rahat on ollut koko päivän nolla, sillä luottokortin saa kirjoittaa vaan ostoksen arvolle. Anyway, pakattua tuli ja rinkka on jokseenkin täynnä. Päivän amerikkalaisin piirre oli yksi pidätys, mitä todistimme aitiopaikalta.

Ma 25.7. ja ti 26.7. (XXIV & XXV days) San Francisco – Helsinki – Kangasala
Aamusta Airport-taksilla kohti lentokenttää, jossa selvisi, että kone on ainakin pari tuntia myöhässä. Lähtötsekkauksen jälkeen menimme tekemään Tax-Free ostoksia, mutta päätin kuitenkin ostaa viinat vasta koneesta. Paluulento oli Finnairin MD-11:lla ja vieressä istui yksi konetta rakentaneista insinööreistä. Lento sujui hyvin filmejä katsellessa ja koneen ohjaamossa käyden. Aurinkoiseen Suomeen saavuimme Vaasan korkeudelta ja maassa olimme vähän yli 10 tiistaiaamuna.

Rannikolta rannikolle matkamme oli päätöspisteessään. New Yorkista San Franciscoon koimme matkan varrella kaikenlaista ja tulihan kaksi mahtavaa jalkapallo-otteluakin nähtyä. Takana ennen kotimatkaa oli kolme valtiota, yksitoista osavaltiota ja lukuisia kilometrejä bussissa halki mantereen sekä kävellen eri kaupungeissa.

Kaksikymmentäyksi vuotta takaisissa tunnelmissa,
-Kohteena maailma / Rami

Lue lisää reitin kaupungeista viime aikojen reissuista: