Maho Beach – legendaarinen ranta kiitoradan päässä

St. Maartenin saari Karibialla on jaettu Hollannin ja Ranskan kesken. Saaren päälentokenttä, Hollannin puolella oleva Princess Juliana International Airport, on yksi maailman tunnetuimmista lentokentistä. Lentokentän kiitoradan erottaa merestä vain pienen pieni Maho Beach sekä kiitoradan ja rannan välissä oleva kapea tie. Vuoden jokaisena päivänä rannalle tulee ihmiset ainoastaan ja vain yhdestä syystä – katsomaan, kun lentokoneet laskeutuvat otsalohkoa hipoen kentälle.

Varoitus: rakkaudesta Maho Beachia kohtaan postaus sisältää todella paljon kuvia!

American Airlines.

Maho Beach – American Airlines.

Vaikka jokaisena päivänä Maho Beachillä on porukkaa, niin muutamat päivät viikossa on kaikista suosituimpia. Niinä päivinä kuin KLM:n Boieng 747 saapuu Amsterdamista ja/tai Air Francen Airbus A340 Pariisista, niin ranta on aivan täynnä ihmisiä. Näiden koneiden arvioidut saapumisajat aiheuttavat vielä alueelle takuuvarmasti ainakin jonkinmoiset ruuhkat, joten kannattaa mennä ajoissa paikalle. Tänä vuonna risteilyn vierailupäivänä meille kävi nimittäin niin, että liikenneonnettomuuden aiheuttamat ruuhkat tekivät sen, että KLM:n laskeutuminen rannalla jäi näkemättä. Onneksi pari vuotta aikaisemmin tuli Maho Beachillä käytyä useampana päivänä, joten isompaa harmitusta koneen laskeutumisen näkeminen kiitoradan väärässä päässä ei aiheuttanut.

Huom! KLM lopetti lentämisen Maho Beachille Boing 747:lla 28.10.2016 (DailyMailin -juttu). Eli nykyään KLM lentää sinne pienemmällä kaksimoottorisella Airbus A330-200 sarjan koneella. Maho Beach ei ole enää entisensä.

Lähde ajoissa liikenteeseen, jotta et missaa KLM:n ja Air Francen laskeutumisia rannalla. Nimimerkki: kokemusta on.

Lähde ajoissa liikenteeseen, jotta et missaa KLM:n ja Air Francen laskeutumisia rannalla. Nimimerkki: kokemusta on.

Maho Beachille saapuminen. Vasemmalla kiitorata, keskellä kapea tie ja oikealla legendaarinen Maho Beach & Sunset Bar.

Maho Beachille saapuminen. Vasemmalla kiitorata, keskellä kapea tie ja oikealla legendaarinen Maho Beach & Sunset Bar.

Maho Beachin karnevaalitunnelmaa.

Maho Beachin karnevaalitunnelmaa.

Sunset Bar & Grill – paras bongailupaikka

Maho Beachillä saa helposti kulumaan muutaman tunnin. Risteilyvieraiden on helppo mennä satamakaupunki Philipsburgista taksilla Maho Beachille, jonne matka kestää ruuhkista riippuen yleensä 20-30 minuuttia. Paras paikka lentokoneiden bongaamiseen on Sunset Bar & Grill, jossa voi samalla nauttia lounaan muutaman huurteisen keran. Myös rannan toisella puolella löytyy pieniä ravitsemusliikkeitä, missä voi koneita myös bongata, joskin hieman huonommasta perspektiivistä.

Sunset Bar oli aikoinaan kuuluisa myös siitä, että naiset saivat yläosattomissa ilmaiset juomat. Sen perässä rannalle ei kannata enää lähteä, sillä ainakaan muutamaan vuoteen näin ei ole enää ollut. Tai jos on, niin kaikilla on kyllä ollut kiltisti bikinit päällä.

Toki itse rannallekin voi jäädä koneiden menoa ihmettelemään tai vaihtoehtoisesti koneiden lähtiessä voi mennä kiitoradan takana olevalle aidalle nojailemaan. Osa ihmettelee tilannetta tiellä autojen seassa, joten kokonaisuudessaan Maho Beachillä on hallittu kaaos menossa. Sitä ei tietenkään helpota se, että tie on päättyvä – kaikkien autojen on palattava toista kaistaa takaisin päin pois rannalta.

Sunset Bar - paras paikka koneiden bongailuun.

Sunset Bar – paras paikka koneiden bongailuun.

Täydessä baarissa on hauskaa seurata koneiden laskeutumisia.

Täydessä baarissa on hauskaa seurata koneiden laskeutumisia.

Delta Air Lines - Sunset Barista kuvattuna.

Delta Air Lines – Sunset Barista kuvattuna.

Delta Air Lines - Sunset Bar taustalla.

Delta Air Lines – Sunset Bar taustalla.

Koneiden laskeutuminen

Laskeutuvien koneiden seuraamista helpottamaan on Sunset Barin sivussa surfilautaan tehty “laskeutumisaikataulu”. Taulussa on kerrottu päivittäin kaikkien isompien koneiden lentoyhtiön nimi, lähtökenttä ja laskeutumisaika. Näin ollen omaa aikataulua voi suunnitella senkin mukaan, mitä koneita on odotettavissa. Huomioitavaa tietysti on se, että Euroopasta tulevat isommat koneet voivat helposti olla reilustikin etuajassa tuuliolosuhteista johtuen (niin kävi KLM:n kanssa meidän ollessa ruuhkassa). Toisaalta voihan koneet olla myöhässäkin, joten taulun informatiivisuus on luokkaa suuntaa antava.

Koneiden laskeutumisajat.

Koneiden laskeutumisajat.

Rannalla ollessa katse harhautuu tasaisin väliajoin horisonttiin tarkistamaan, näkyykö koneita. Siinä vaiheessa, kun kone näkyy, katseet kiinnittävät huomiota moottorien määrään. Mikäli siipien alla näkyy neljä moottoria, alkaa yksi sun toinenkin ihminen virittelemään kameroitaan tosissaan.

Neljä moottoria - se on Air France A340!

Neljä moottoria – se on Air France A340!

Pelkästään tämän takia kannattaa mennä Maho Beachille.

Pelkästään tämän takia kannattaa mennä Maho Beachille.

Princess Julianan lentokenttä on siitä poikkeuksellinen, että laskusuuntia kentälle on tasan yksi. Kiitoradan toisella puolella olevat kukkulat estävät siitä suunnasta kohtalaisen lyhyelle kiitoradalla laskeutumisen. Omakohtaiset laskeutumiset kentälle on jäänyt yhteen. Lensimme Insel Airin MD 83:lla Curacaolta St. Maartenille. Koska kone oli verraten pieni suihkukone, niin koneen ei tarvinnut osua aivan kiitoradan päähän. Näin ollen Maho Beachin kohdalla korkeutta oli vielä reilusti, joten laskeutuminen ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä. Isommilla koneilla olisi varmasti mielenkiintoisempaa seurata laskeutumista ikkunapaikalta.

Maho Beach lentokoneesta katsottuna.

Maho Beach lentokoneesta katsottuna.

Laskeutumisista voisi todeta vielä sen verran, että tuuliolosuhteet vaikuttavat huomattavasti myös koneiden laskeutumiseen. Koneet saattavat vaappua sivuttaissuunnassa melkoisesti ennen laskeutumista ja se onkin varsin hurjan näköistä. Vastatuuleen laskeutuessa isommatkin koneet pystyvät laskeutumaan hieman pidemmälle kiitoradalle, mutta myötätuuleen laskeutuessa pyörät menevät kentän reuna-aitaa hipoen. Tuuliolosuhteiden vaihtelut on huomannut hyvin selvästi, kun useampana päivänä on tullut Maho Beachin menoa ihmeteltyä.

Tuulioloista riippumatta DHL:n pikkukone on joka kerta mennyt rannan yli kokolailla läheltä.

Tuulioloista riippumatta DHL:n pikkukone on joka kerta mennyt rannan yli koko lailla läheltä.

American Airlines.

American Airlines

Jet Blue.

Jet Blue

Delta Air Lines.

Delta Air Lines

Air France

Air France

Sunset Baria vastapäätä olevalta puoliskolta on vaikea ajoittaa isoja koneita mahtumaan kokonaan kuvaan.

Sunset Baria vastapäätä olevalta puoliskolta on vaikea ajoittaa isoja koneita mahtumaan kokonaan kuvaan.

Koneiden nouseminen

Toki koneiden laskeutuminen on suurimmalle osalle mielenkiintoisin elämys Maho Beachillä. Oma lukunsa kuitenkin on se, kun lentokoneet kiihdyttävät nousuun lähdön tapahtuessa aivan silmien edestä. Air Francen ja KLM:n isojen koneiden lähdöt kiinnostavat tietysti eniten, sillä ihmiset haluavat kokea koneiden aiheuttaman ilmavirran.

Suihkukoneen lähdön seuraamiseen parempaa paikkaa ei olemassa.

Suihkukoneen lähdön seuraamiseen parempaa paikkaa ei olemassa. Tässä lähdössä Insel Airin MD-83.

Itsekin kävin kokeilemassa aidan vieressä, miltä Air Francen A340:n lähtö tuntuu. Ilmavirta ja pienten kivien lentäminen oli jo sitä luokkaa, että katsoin parhaaksi jättää KLM:n 747:n lähdön aidalla roikkumisineen väliin. Mistään järkevästä touhusta ei tässä tietenkään ole kyse, sillä huonolla tuurilla voi itselleen aiheuttaa pahojakin vammoja. Välillä aidalla näkeekin porukkaa, jotka ovat suojanneet silmänsä sukelluslaseilla – eikä se tosiaan ole mitään hätävarjelua.

Pulssi nousee, kun Air France kääntyy kohti lähtökiihdytystä silmien edessä.

Pulssi nousee, kun Air France kääntyy kohti lähtökiihdytystä silmien edessä.

Harmikseni, onnistuin tuhoamaan videon, minkä kuvasin lähtökiihdytyksestä. Ja lähinnä siitä, kuinka nopeasti kamera kääntyi pois koneesta, että linssi ei mene rikki.

Harmikseni, onnistuin tuhoamaan videon, minkä kuvasin lähtökiihdytyksestä. Ja lähinnä siitä, kuinka nopeasti kamera kääntyi pois koneesta, että linssi ei mene rikki.

Vuonna 2014, kun kävimme Maho Beachillä useampana päivänä, aiheutti KLM:n lähtö vahinkoja myös autoille. Joku autoilijoista oli päättänyt pysähtyä tielle katsomaan KLM:n lähdön, jolloin muut autot juuttuivat sen taakse jonoon. Lopputuloksena tässä episodissa oli se, että KLM:n ilmavirran aiheuttama kivisade rikkoi seitsemästä autosta ikkunoita. Ilmavirran voimakkuutta kuvaa hyvin se, että usein kevyimpiä ihmisiä lentää rannalta mereen. Eli lasten kanssa kannattaa täällä olla enemmän kuin valppaana Maho Beachin karnevaalista nauttiessa.

747 lähtö oli hyvä katsastaa hieman sivummalta.

747 lähtö oli hyvä katsastaa hieman sivummalta.

Varoituskylttiä ei pidä väheksyä.

Varoituskylttiä ei pidä väheksyä.

Aina siinä silti joku aidan vieressä on, kun joku suihkukoneista on lähtemässä. Isompien koneiden lähtiessä aita on aina täynnä porukkaa.

Aina siinä silti joku aidan vieressä on, kun joku suihkukoneista on lähtemässä. Isompien koneiden lähtiessä aita on aina täynnä porukkaa.

Osa koneista saattaa nousta myös siten, että lähtö tapahtuu rannan ylitse. Tämä on kyllä hyvin harvinaista, sillä itse olen nähnyt ainoastaan yhden suihkukoneen lähdön tällä tavalla. Käytännössä siis lähes aina, koneet nousevat kukkulaa kohden ja tekevät jyrkän kaarroksen jälkeen oikealle. Itse lähdössä kuitenkin mielenkiintoisin osuus on aina lähtökiihdytyksen aiheuttama meteli sekä ilmavirtaus.

Kiitoradalta nousun jälkeen edessä on jyrkkä kaarros oikealle.

Kiitoradalta nousun jälkeen edessä on jyrkkä kaarros oikealle.

KLM:n ja Air Francen isojen koneiden lähdöt ovat päivän päätapahtumia siinä missä niiden laskutkin.

KLM:n ja Air Francen isojen koneiden lähdöt ovat päivän päätapahtumia siinä missä niiden laskutkin.

Maho Beach – kerran elämässä

Monet matkailua rakastavat ihmiset ovat todenneet, että Maho Beachille on päästävä kerran elämässä. Monet jotka siellä käyvät, haluavat sinne uudestaan! Eihän siitä tietysti kaikki samanlaisia kiksejä saa, mutta suurin osa pitää kyllä kokemusta varsin mielenkiintoisena. Aurinkoisen päivän sattuessa kohdalle rannalla on taatusti hyvä tunnelma, musiikin pauhatessa rantabaareissa. Hyvän istumapaikan saaminen baareista voi välillä olla kiven alla, mutta pienellä odottelulla sellainen löytyy. Jos ei hyvä, niin ainakin istumapaikka. Kylmää olutta tai drinkkejä voi juoda kyllä seisoviltaankin, tosin automiesten pitää jättää oluet yhteen. Suurin osa rannalle suuntautuukin takseilla, joten se ei liene ongelma.

Maho Beach - ei mikään tavallinen uimaranta.

Maho Beach – ei mikään tavallinen uimaranta.

Auringonlaskun katselun voi yhdistää myös lentokoneiden bongailuun.

Auringonlaskun katselun voi yhdistää myös lentokoneiden bongailuun.

Sitä päivää odotellessa, että Finnair ottaa St. Maartenin kohteeksi ja suorat lennot Helsingistä sinne. Kaiken kaikkiaan, Maho Beach on ehdoton must-kohde St. Maartenille matkustaessa!

-Kohteena maailma / Rami

Lisää luettavaa St. Maartenista:

Lisää luettavaa Maho Beachistä:

Maho Beachin suosiosta ja ainutlaatuisuudesta kertoo paljon se, että useammaltakin suomalaiselta matkabloggaajalta löytyy sieltä kokemuksia.