Tallink MyStar on uusin tulokas Itämerelle
Tallink Siljan uusin Suomessa Rauman telakalla rakennettu pika-alus aloitti Helsinki-Tallinna -reitillä tällä viikolla. MyStar nimeä kantava alus vastaa kyllä nimensä huutoon, sillä tämä 212 metriä pitkä alus on todellinen Itämeren kaunokainen. Tallink MyStar on erittäin avara ja sisustukseltaan upeasti luotu kokonaisuus. Suunnittelutoimisto dSign Vertti Kivi & Co pääsuunnittelijanaan Vertti Kivi on panostanut ennen kaikkea Itämeren merenalaiseen maailmaan, mikä luokin MyStarista todellisen Itämeren kaunokaisen Tallinnan laivaliikenteeseen. MyStar tuokin onnistuneesti esiin Itämeren alueen ainutlaatuisuutta, luontoa ja kulttuuria.
* Osallistuin Tallink Siljan PR-matkalle MyStarin neitsytristeilylle Helsingistä-Tallinnaan 13.12.2022
Kahden tunnin merimatka kuluu siivillä
Suunnittelutoimisto dSign on vastannut koko laivan sisustamisesta ja jälki on upean näköistä. Vertti Kivi ja kumppanit ovat aikaisemmin suunnitelleet mm. Viking Gracen ja MyStarin sisaralus Megastarin, mutta MyStarista piti tulla omanlaisensa elämys. Tällä kerralla teemaksi otettiin ennen kaikkea kaksi eri matkailuryhmää: lapsiperheet ja luksusmatkailijat. Kahden hyvin erilaisen ryhmän matkailutarpeet onnistuttiin yhdistämään ennennäkemättömällä tavalla.
Itselle Tallinnaan aikaisemmin mennessä on lähes pääsääntöisesti laivana ollut Megastar, sillä sen aikaisempi kumppani M/S Star on ollut selvästi heikkotasoisempi pikalautta. Nyt tilanne muuttui kertaheitolla, eikä enää ole merkitystä sillä, kummalla Tallink Siljan pikalautalla Tallinnaan Helsingistä matkaa.
Automatkailijoille MyStarissa on samanlainen parkkihalli käytössä kuin Megastarissa eli kesken risteilyn voi käydä ostoksia viemään autolle. Tämä helpottaa huomattavasti niitä, jotka tekevät matkan aikana hieman painavampia tax-free -ostoksia.
Mikäli laivalla haluaa nauttia omasta rauhasta, niin laivalta löytyy 46 hyttiä. Vaihtoehtoisesti matkustaa voi lisämaksusta Comfort Loungessa tai vaihtoehtoisesti jo selvästi laadukkaammassa Business Loungessa. Kaiken huippuna on kokonaan Itämerellä ennennäkemätön Platinum Lounge, jossa on kahdeksan kappaletta lentomatkailusta tututtuja yksittäisiä looseja tarjolla luksusmatkailijoille.
MyStarin yleisilme on avara Megastarin tapaan
Tallink MyStar on pitkälti sisustukseltaan ja yleisilmeeltään samanlainen kuin sisaralus Megastar. Risteilijöistä tuttuja käytäviä MyStarissa ei ole, vaan laiva on käytännössä yhtä isoa avaraa tilaa. Parhaimmillaan voisikin sanoa, että laivan näkee tietyistä kohtaa päästä päähän,
Sisustuksen pääkuosit tulevat Itämeren vedenalaisesta maailmasta. Suunnittelussa hyödynnettiin kuvaamalla niin still- kuin videokuvaa useita tunteja veden alla, joista tehtiin suurennoksia pintamateriaalien kuvioihin. Samoin ympäri laivaa on videoscreeniä, joissa näitä suurennoksia pyörii näkyvissä koko risteilyn ajan. Tässä dSign suunnittelutoimiston lähtökohdassa on kieltämättä ollut ideaa ja lopputulos laivan sisustuksessa on kokonaisuudessaan upea. Jälleen kerran Itämeren risteilyt on viety uudelle tasolle MyStarin myötä.

Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd ja suunnitteli Vertti Kivi ovat luonnollisesti tyytyväisiä lopputulokseen.
Ravintoloita moneen makuun
Tallink MyStarilla on huomioitu erilaiset tarpeet matkustaa. Kaiken kaikkiaan MyStarilla on 14 erilaista aluetta, jotka soveltuvat hyvin perhematkailusta luksusmatkailuun. Lapsiperheiden suosikkialue tulee olemaan varsin viihtyisä Family Picnic -alue, jossa laivan keskelle on tehty pienten lasten leikkipaikka, Playstation-huone ja nuorisoa kiinnostava pelikonealue. Sen vieressä suurten ikkunoiden edustalla on viihtyisä alue erilaisine pöytineen, oleskelutiloineen ja jopa riippukeinuineen.
Laivan sisääntuloaulassa on Coffee & Go -alue, jossa on lukuisia istuinpaikkoja nauttia merimatkan eväitä. Laivalta luonnollisesti löytyy myös Delight Buffet, joka on perinteinen tähän päivää sopivasti päivitetty seisovapöytäkonsepti. Laivan keulassa isojen ikkunoiden takaa avautuukin buffet-ruokailun aikana samalla upea merimaisema. Laivalta löytyy myös Megastarista tuttu Burger King sekä a la carte -ravintola Chef’s Kitchen.
MyStarilta löytyy kaksi juomapuoli edellä kulkevaa aniskelualuetta eli Nordic Bar ja Sea Pub. Nordic Bar värimaailma koostuu lämminhenkisestä kuparista ja konjakin värisestä nahkasta tyylikkäine huonekaluineen. Sea Pub puolestaan on perinteisempi pubympäristö, jonka helmenä on muutama halkaistua viskitynnyriä muistuttava pöytäryhmä.
Laivan perästä Sea Pubin takaa löytyy myös upea Garden. Tämä puutarha on luonnollisesti parhaimmillaan kesällä, mutta kyllä siellä sopivasti pukeutuneena viihtyy hetken aikaa muinakin vuodenaikoina lämpölamppujen alla. Gardenissa on muualtakin laivasta löytyviä upeita riippukeinuja, jotka tulevat olemaan laivan suosikkipaikkoja tulevilla risteilyllä.
Tallink 25 vuotta pika-aluksia
Tallinkin ensimmäinen pika-alus aloitti Helsinki-Tallinna reitillä vuonna 1997. Tallink Express I kuljetti 300 matkustajaa eikä autopaikkoja ollut yhtään. MyStar kuljettaa 10 kertaa enemmän ihmisiä ja 800 autoa.
Pika-alusten kehitys on ollut kahdessakymmenessäviidessä vuodessa huimaava ja Tallinnan suosio kasvaa vuosi vuodelta. Ei ihme, sillä onhan Tallinna upea kohde niin historiansa kuin kulinarismin puolesta. Helpompaa ulkomaankohdetta ei Suomesta käsin olekaan kuin Tallinna. Jopa Tampereelta on juna & laiva -yhdistelmällä helposti alle viidessä tunnissa Tallinnan vanhassa kaupungissa nauttimassa vanhan Hansakaupungin elämyksistä. Eikä enää pika-aluksilla meneminen olen yhtään pois matkan viihtyvyydestä, kiitos Tallinkin pika-alusten.

Voimalähteenä toimii LNG eli nesteytetty maakaasu. Käytännössä tämä tarkoittaa Itämeren ympäristöystävällisintä alusta.
Summa summarum; Vaikka Tallink Megastar on hieno alus, niin kyllä tämä viisi vuotta uudempi MyStar luonnollisesti uutuutta hohkavana menee nyt edelle. Se on vielä ratkaisuiltaan piirun verran parempi, mutta olihan Vertti Kivi omien sanojensa mukaan 2500 sisustussuunnittelutyötä tätä varten harjoitellut. Kokonaisuuden niin ulkoasun kuin palveluiden voidaan todeta olevan erittäin onnistuneita, sillä ainoastaan huomautettavaa löytyi Business Loungen tonic-valikoimasta, joka ei toiminut telliskiviläisen Juniper-Ginin kanssa. No ehkä tämän kanssa tulevilla MyStar-reissuilla pystyn elämään.
Risteilytunnelmissa Tallinnaan,
-Kohteena maailma / Rami
* Osallistuin Tallink Siljan PR-matkalle MyStarin neitsytristeilylle Helsingistä-Tallinnaan 13.12.2022
P.S. Miten on, käytkö mieluummin Tallinnassa perinteisillä laivoilla vai pika-aluksilla? Onko intoa mennä seuraavan kerran Tallink MyStarilla vai onko sinulle aivan sama, millä aluksella Suomenlahti ylitetään?
Lue muita postauksia MyStarista:
- Miten MyStar eroaa Megastarista by Walleni.us
- MyStar – uusi, upea ja esteetön by Palmuasema
- MyStarin neitsytmatka videotarinana by Indivue
- Oh MyStar – laivan esittely (Tallink viralliset sivut)
Vinkkejä Tallinnaan:
- Tallinnan nähtävyydet ja arkkitehtuurin helmet by Kohteena maailma
- Tallinnan parhaat ravintolat by Kohteena maailma
- Tallinnan parhaat olutravintolat by Kohteena maailma
- Pienpanimo-oluet Virosta, mistä kannattaa ostaa? by Kohteena maailma